keskiviikko 15. helmikuuta 2023

Yhteenveto Q1 tuloksista: Skyworks ja Disney

Jatketaan tuloskauden läpikäyntiä oman salkun osalta aiempaan tapaan. Seuraavat julkkarit on tulossa vasta 22.2.2023, joten tähän väliin vielä yhteenveto kahdesta Q1 tuloksesta, jotka julkaisi Skyworks ja Disney viime viikolla. Helmikuun aikana kuullaan vielä Strategic Educationin (Q4), Bookingin (Q4) ja Elektan (Q3) tuloksista sekä Maaliskuun puolelle jää Fortum (Q4), Nike (Q3) ja Puuilo (Q4).

Skyworks Solutions (SWKS)

Skyworks  julkaisi Q1 tuloksensa viime viikon maanantaina 6.2. Tulos oli ihan ok. Kvartaalilla liikevaihto laski 12% vuoden takaiseen nähden. Tämä johtui ensisijaisesti heikommasta kysynnästä älypuhelinasiakkaiden osalta. Liikevaihto oli 1,33 miljardia ja nettotulos oli 309 miljoonaa. Q1 EPS oli 1,93 dollaria, joka kattaa hyvin nykyisen 0,62 dollarin osingon.

Liiketoiminnan kassavirta oli ennätys tasolla ollen n. 770 miljoonaa. CAPEX oli Q1:lla vain 53 miljoonaa, joten 717 miljoonan FCF oli yli 2x suhteessa nettotulokseen.

SWKS:n taseessa on käteistä 820 miljoonaa, pitkäaikaista velkaa 1690 miljoonaa ja lyhytaikaista velkaa 500 miljoonaa. Nettovelka on siis vain noin 1,37 miljardia.

Toimitusjohtajan Liam Griffitin viesti:

"Skyworks delivered solid first quarter results, leveraging our increasingly diverse portfolio of mobile and IoT solutions. Revenue exceeded consensus estimates, and we delivered record quarterly operating cash flow. Moving forward, Skyworks is well positioned to navigate a challenging macro backdrop with its highly profitable business model, leading connectivity technologies and an expanding set of customers across many of the strongest market segments."

Liiketoiminnan kohokohdat Q1:ltä:

  • Partnered with AT&T to launch their first Wi-Fi 6 PON gateways
  • Shipped into Wi-Fi 7 quad-band mesh router systems with TP-Link
  • Leveraged our advanced connectivity portfolio to support Cambium Networks 6 GHz fixed wireless access points
  • Shipped programmable timing platforms to a market-leading data center customer
  • Enabled Power-over-Ethernet functionality in Cisco’s modular switches for enterprise networks
  • Delivered high performance timing solutions for 5G Massive MIMO deployments to a European infrastructure provider
  • Captured EV on-board charging content with a Japanese automotive supplier
  • Secured key automotive digital radio platforms with a top European OEM.
Disney (DIS)

Disneyltä tuli Q1 tulos ulos 8.2. ja se lupaa hyvää, mutta mielestäni vielä ei olla lähelläkään potentiaalia. Liikevaihto kasvoi 8% ja oli 23,5 miljardia. Nettotulos kasvoi myös ja oli 1,28 miljardia. EPS oli 0,7 dollaria per osake. FCF oli edelleen negatiivinen about 2,16 miljardia.

Erityisesti puistot ja huvitukset segmentti teki hyvää jälkeä. Q1:llä liikevaihtoa kertyi 21% enemmän vuoden 21 Q1 nähden ja liiketulos oli 3 miljardia kasvaen 25%. Media puolelle liikevaihto junnasi paikallaan ja liiketulos valahti nollille. Kun katsotaan mediasegmenttia tarkemmin, niin nähdään, että DTC:n liikevaihto kasvoi 13% ollen 5,3 miljardia, mutta liiketulos oli miljardin pakkasella.

Q1 vs FY22 Q4 vertailussa D+:n tilaajat kasvoi prosentin ja oli 104,3 miljoonaa. Hotstar puolelle tilaajien lukumäärä laski 6% ja oli 57,5 miljoonaa. ESPN+ kasvoi 2% ja tilaajia oli Q1:lla 24,9 miljoonaa. Hulu kasvoi myös 2% ja tilaajien lukumäärä oli 48 miljoonaa. Tilaajakohtaiset maksut pysyivät aikalailla muuttumattomina ja oli globaalisti D+:n osalta 3,93 dollaria per tilaaja per kk. ESPN+ osalta kuukausimaksuun tuli 14% ollen 5,53 dollaria.

Iloinen uutinen oli CEO Bob Igerin ilmoitus osingonmaksuun palaamisesta vuoden 2023 aikana. Käytännössä osinko tulee olemaan pieni, mutta suunnitelmissa on lähteä kasvattamaan osinkoa kunhan kassavirta stabiloituu ja kääntyy selvästi positiiviseksi. Sitten on mistä jakaa ja lyhentää myös velkoja. Disney maksoi viimeksi 0,88 dollaria kahdesti vuodessa vuonna 2019.

Velkaa riittää ja sekin kaipaisi vähän positiivista vapaata kassavirtaa. Käteispositio oli 8,47 miljardia, pitkäaikaista velkaa on 45,1 miljardia ja lyhytaikaista 3,2 miljardia. Viime kvartaalilla velkaa lyhennettiin lähes miljardin dollarin edestä.

Ehkä apuja saadaan luovuuden laittamisesta keskiöön, liiketoimintarakenteen järkeistämisestä ja 5,5 miljardin kulujen säästöohjelmasta. 3 miljardin säästöjä tavoitellaan (non-sport) sisällön tuotannosta ja 2,5 miljardia yleisistä kuluista, joista 50% on markkinoinnista, 30% työvoimasta ja 20% muualta. Jos 3 miljardia sisällöstä kuulostaa kovalta, niin sitä voi verrata vuoden 2023 ohjeistukseen, jonka mukaan sisällöntuotantoon tullaan laittamaan yli 30 miljardia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti