tiistai 16. huhtikuuta 2019

Mitä autoilu maksaa?


Olen pitkään tiennyt, että autoilu maksaa yllättävän paljon ja sitä monet eivät tajua. Tässä kerron hieman omaa autoiluhistoriaa ja arvioin mitä autoilu maksaa.

Amisautoilu
Ekan auton omistin pari vuotta 18v täyttäessäni, mutta siitä ei juuri dataa ole jäljellä. Muistan, että se maksoi 2400€ vuonna 2003 ja se oli vuosimalliltaan 1989. Vaihdelaatikko siitä hajosi kerran, mutta kiitos osaavan naapurin kaikki autohuollot tehtiin hänen avulla/toimesta ja siitä ei juuri kuluja tullut. Lopulta auton öljypohja hajosi, kun ajoimme sillä rallia pisin kylän raittia ja se meni paaliin. Hyvä niin!

Toinen autoni
Ostin toisen autoni (muistaakseni syyskuussa) 2011, kun olin töissä muualla suomessa ja matkustin paljon viikonloppuisin pääkaupunkiseudulle ja lisäksi ajelin sillä töihin n. 20km suuntaansa huonojen/hitaiden julkisten yhteyksien takia. Myin auton reilu kahden vuoden päästä (lokakuussa 2013) kun muutin takaisin pääkaupunkiseudulle.

Arvon aleneman erittely toisesta autostani:
Auton pyyntihinta 6900
Auton ostohinta 5900
Auton myyntihinta 2950
Arvon alenema 2950€

Matala myyntihinta johtui käytännössä siitä, että auto oli ruostunut. Ostin auton hieman pienemmästä autoliikkeestä, joka teki myös paikkamaalauksia ja meikkauksia. Auton kori ja metallikuoret olivat ilmeisesti jo ostaessa huonossa kunnossa ja myös tyyppivika kyseisessä mallissa, mutta se oli meikattu kuntoon. Ostaessa ajattelin, että löysinpä hyvän yksilön, sillä tyyppivika oli silloin jo tiedossa.

Huoltoliikkeessä tehdyt huollot sisältäen osat ja työt ovat alla:
Takapyörän laakerin vaihto 200
Etutukivarsien ja moniurahihnan vaihto 300
Takajarrulevyjen ja palojen sekä vetonivelen kumin vaihto 270
Vaihteisto ja moottoriöljyn vaihto 135
Moottoriöljyn vaihto 65
Etupyörän laakerin vaihto 270
Renkaan paikkaus 20
Vikakoodien luenta ja nollaus 40
Yhteensä 1300€

Itse tehdyt huollot sisältäen vain osat ovat alla:
Raitisilman suodattimen ja moottorin ilman suodattimen vaihdot 25
Etujarrupalojen vaihto 30
Tulppien vaihto 45
Yhteensä 100€

Huollot olivat siis yhteensä 1400€ ja tämän lisäksi katsastin auton kerran, mikä maksoi 35€. Vakuutukset maksoivat yhteensä 1100€ ja ajoneuvovero 250€. Tällöin kustannukset olivat yhteensä noin 2785€. Kun huomioi vielä arvon aleneman, niin kokonaiskuluja tuli 5735€.

Ajoin autolla noin 27000 km, joten bensaakin meni melkoisesti. Tästä en pitänyt tarkkaa kirjaa, mutta auton myyntihetkellä arvioin, että keskikulutuksella 8,5 L/100km ja bensan hinnalla 1,65€/L bensaan olisi mennyt rahaa yhteensä 3730€.

Kun ottaa huomioon ajetut kilometrit, niin hinnaksi muodostuu 0,138€/km bensojen osalta ja 0,212€/km muiden kulujen osalta ollen yhteensä 0,351€/km. Jos taas huomioi omistusajan eli 9/2011 - 11/2013, joka on 26kk, niin tällöin kulut ovat bensojen osalta 143€/kk ja 220€/kk muiden kulujen osalta.

Kulut olivat siis yhteensä 0,351€/km tai 363€/kk sisältäen kaikki kulut. Aikamoista!

Nykyinen autoni
Nyt kun saimme aiemman auton tarinan käytyä läpi, niin voidaankin mennä seuraavaan. Saimme perheen lisäystä viime lokakuussa ja ostin auton viime elokuussa. Tiedostin autoa ostaessa jo, että en oikeasti haluaisi autoa hankkia. Tiesin, että siitä tulee huolia ja merkittävää rahan menoa. Luin jostain, että autoilu maksaa suomessa keskimäärin 400€/kk ja mediaani arvo on 380€/kk. Halusin siis lähteä liikenteeseen pienemmällä riskillä ainakin arvonmenetyksen osalta ja kokeilla miltä se autoilu tuntuukaan ja mitä murheita se tuo mukanaan.

Ostin siis 1000 eurolla Nissanin, jonka katsastus olisi voimassa lähes vuoden. Ajattelin, että tällä voi ajella vaikka sen aikaa mitä se kestää ja vetää paaliin sitten, kun tulee isompaa ongelmaa.

Alla kulut, jotka ovat autoilusta tähän mennessä tulleet:
Ilmansuodattimien ja tulppien vaihto sekä muutaman valon uusinta itse 67
Talvirenkaiden osto 315
Sisätilan lämmittimen, lumilapion ja harjan hankinta 40
Korjaukset huollossa 469
Nesteiden lisäilyt ja pesut 60
Yhteensä 951€

Koska sain mielestäni ostettua auton ihan ok hinnalla, niin luulisin, että saan auton myytyäkin noin 800€ - 1200€ hinnalla. Oletetaan, että saan myytyä auton 800€ hinnalla tämän kuun lopussa, jolloin arvon alenemaa tulee 200€.

Autolla oli ajettu ostaessa 279tkm ja nyt mittarissa on kohta 286tkm. Eli kilometrejä on tullut vain 7tkm. Auton omistusaika olisi siis 8/2018 - 4/2019 eli 9kk. Olen laskenut erikseen, että ajoneuvovero ja liikennevakuutus maksavat noin 42€/kk. Kulut olisivat yhteensä 1151€/9kk + 42€/kk, josta saadaan 170€/kk tai 0,218€/kk. Bensaakin on mennyt ihan sopivasti. 7tkm aikana bensaan on mennyt rahaa 791€ eli noin 88€/kk tai 0,113€/km.

Kulut ovat olleet siis yhteensä 0,331€/km tai 258€/kk sisältäen kaikki kulut. Aika hyvin kulut täsmäävät aiemman auton kanssa.

Mitä sitten seuraavaksi pitäisi tehdä?

Uusi autoni
Kuten aiemmassa tekstissä arvoin, niin olen ajatellut auton päivittämistä. En halua pitää nykyistä autoani seuraavista syistä. Moottorilla on ajettu paljon ja syö öljyä. En tiedä miten kestää esim. seuraavat 5 vuotta, jos auton haluaisi ajaa ns. paaliin asti. Ilmastointi ei ole kovin tehokas, joten kesällä baby ja muut takapenkin matkustajat joutuvat hikoilemaan. Haluaisin alkaa kulkemaan töihin autolla, jotta aikaa jäisi enemmän viettää perheen kanssa. Nyt julkisilla menee n. 50min ja autolla menisi noin 25min per suunta. Niin ja perhettäkin kun sillä kuljettaa, niin autokin pitäisi olla vähän mukavampi, modernimpi ja turvallisempi sekä luotettavampi.

Olen tosissani harkinnut nyt seuraavia farmariauto vaihtoehtoja:
Toyota Avensis T27 malli 1.6 bensakoneella manuaalilla, vm. 2009->
Skoda Octavia RS 2.0 bensakoneella ja manuaalilla, vm. 2007->
Kia Ceed 1.6 bensakoneella, vm. 2011 tasan.

Skoda olisi sekä lelu, että käyttövempain. Onko siinä järkeä? Turbon, kytkimen ja muiden tehon mukana tuomien ongelmien kautta autossa voi tulla useita kalliita remontteja seuraavan 10v aikana.
Toyota Avensis T27 malli on yksi käyttövarmimmista autoista, joita on vastaan tullut tilastoja ja kokemuksia katsoen. Tämä on monilla tiedossa ja jälleenmyyntiarvot ovat käsittääkseni juuri tästä syystä koholla. Kia Ceed olisi edullisempi vaihtoehto, mutta vikatilastoja tutkiessa sieltä löytyi vain vm. 2011 Ceed, jossa ei ollut juuri tyyppivikoja. Ceed ruostuu helpommin ja niiden hylkäystilasto näyttää vähintään 3-kertaa huonommalta kuin Avensiksella.

Tämän perusteella voitaisiin siis katsoa tuota Toyotaa vähän tarkemmin. Mitä autoilu tulee maksamaan vuosimallin 2011 T27 mallisella farkku Toyotalla, jossa on 1.6 litran bensakone ja n. 100tkm mittarissa.

Vuosikuluarviointi T27 Avensis:
Ajoneuvovero 230
Liikennevakuutus 250
Täyskasko 330 (vain ekat 5v)
Katsastus 60 (kerran vuodessa)
Huollot 330 (ekan 5v jälkeen tuplaantuu)
Pesut 90 (joka toinen kuukausi)
Renkaat 223 (kesärenkaat kestää 5v ja talvirenkaat 4v)
Tuulilasi 110 (vaihto 3v välein ilman tuulilasivakuutusta)

Näistä saadaan vuosikuluarvioksi 1593€, joka tekee 133€/kk.

Tämän lisäksi tulee arvon alenema, jonka arvioin seuraavalla tavalla. Autolla on ajettu n. 100tkm ja ulkomaalaisten toyota autofoorumien mukaan autolla pystyy ajamaan n. 250tkm asti ilman suuria murheita. Lasken, että arvo on laskenut nollaan 250tkm kohdalla. Oletan, että ajan vuodessa noin 16tkm eli auto kestää reilu 9 vuotta. Auton arvo on tilastojen mukaan noin 11300€, mutta pyyntihinnat ovat niin kovia (13000€ - 15000€), että tinkivaraa voidaan ajatella olevan vain n. 12000€ asti. Sovitaan, että auton ostohinta on 12000€. Tällöin auton arvon alenemaksi tulee 1280€/v, joka on 107€/kk.

Kaiken tämän päälle tulee sitten vielä bensat. T27:n keskikulutus on 6,5 L/100km ja bensanhinnaksi voidaan olettaa 1,5€/L. Tällöin 16tkm vuosiajomäärällä bensaan menee 1560€, joka on 130€/kk.
Laskien summat yhteen saadaan T27:n kokonaiskuluiksi 370€/kk tai 0,277€/km. Tämä vastaa aika hyvin suomalaisten keskimääräisiä ja mediaani arvoja (400€/kk ja 380€/kk). Lisäksi km-hinta on edullisempi kuin kummallakaan aiemmalla autollani.

Lopuksi vielä voisi mainita, että missään kululaskelmassani ei ole huomioitu pysäköinnistä tulevia kuluja. Tällä hetkellä sekä kotona että töissä pysäköintini on ilmaista. Muut pysäköinnit lasken sitten eri kategoriaan sen asian mukaan mitä ollaan hoitamassa ja johtaa pysäköintiin.

Vaihtoehtoiskustannukset ja loppu päätelmät
Eli jos pidän autoa 10 vuotta ja maksan sen käytöstä 370€/kk, niin mitä sillä rahalla voisi saada?

Ensinnäkin joutuisin ostamaan bussilipun, joka maksaa noin 60€/kk. Tällöin jäisi yli vielä 310€/kk. Jos oletetaan, että vuokraan auton kaksi kertaa vuodessa pidempään reissuun hintaan 240€/krt, niin tällöin jäisi vielä 270€/kk yli. Lisäksi lainaan kaverin autoa 4 kertaa vuodessa 30€ bensarahoja vastaan jonkin isomman tavaran noutamiseen tai vastaavaan, niin tällöin jää vielä 260€/kk yli. Jos sijoitan 260€/kk seuraavat 10 vuotta vaikka SP500:een sijoittavaan pörssinoteerattuun indeksirahastoon SXR8:iin, jonka tuotto on 6,0 % vuodessa ja kulut 0,07 % vuodessa, niin 10 v päästä kasassa on 42300€.

Tuon siis vaihdan siihen vapauden tunteeseen ja kätevyyteen, jonka autoilu antaa. Lisäksi säästän noin 50min työpäivässä omaa aikaani perheelle. Tälle ei voi edes laittaa rahallista arvoa, mutta mielestäni perheen kanssa vietetty aika on todella arvokasta. Elämä on niin katoavaista, että haluaako sen viettää metrossa ja bussissa istumalla?

Tuleva autoiluni kustantaa siis noin 370€/kk tai 0,28€/km. Vaikka sanonta kertoo, että ”Hevoseton mies on huoleton”, niin toivottavasti Toyota Avensis T27:n kanssa asia on toisin.

13 kommenttia:

  1. Autoilu on aina kallista ja vaikeaa on kyllä perustella, että sen ostaminen on järkevää. Itsekin päivitin tänään uuteen autoon (Audi A3 vm. 2014) vanhasta Avensiksesta (2008). Vakuutukset pysyivät samana ja ajoneuvovero sekä polttoainekulutus laski, mutta arvonalemisen ja lainan maksun myötä takkiin tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko heittää syitä miksi päädyit Audiin? Sekin on tullut vastaan hyvässä mielessä katsastustilastoissa. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan s2 tuplaturboaudi ja siitä meni kyllä sen verran osaa rikki, että audeista jäi huono maku.

      Poista
  2. Minulla on vanha 2005 vuoden volvo, sillä kilometrihinnaksi on tullut 24 senttiäkään kilometri kaikkine kuluineen ja arvon aleneminen. Kilometrejä minulla tulee yli 30 tkm, joten autoilun kustannus on yli 600 kuussa keskimäärin. Uudella autolla tuon kilmetrihinnan voisi lähes tuplata... autoilu on kallista, mutta töissä on käytävä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on, että kun enemmän ajelee niin kulutkin kasvaa varsinkin bensankulutuksen kautta. 0,24e/km on ihan ok kulu, mahdollisista kilometrikorvauksista jää jotain käteekin.

      Poista
  3. Olipas kattavat laskelmat! Kiitos. Laskelmien myötä olen entistä enemmän sitä mieltä, että yritän vältellä auton ostoa viimeiseen asti.

    https://miesnurkka.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen asetelma. Muistan kun sain myytyä toisen autoni, siitä tuli niin huoleton ja vapautunut olo. Auton omistamiseen on nykyisin paljon muitakin vaihtoehtoja kuten kohtuu edullinen uber ja muut jotka tarjoovat kuukausihinnalla taxeja tai jotkut korttelitautot tjsp. Ne voivat olla selvästi edullisempia tai ainakin huolettomampia kuin oma auto.

      Poista
  4. Jep. Olet oikeassa. Muistan jostain joskus lukeneeni, että eräs jenkkimatemaatikko oli joskus laskenut, että taksilla ajo tulisi hänelle halvemmaksi kuin oman auton ostaminen. Tämä on jäänyt pysyvästi mieleen.

    VastaaPoista
  5. Yksi asia jonka itse laskisin vielä autoilun kuluihin on autossa kiinni olevan pääoman saamatta jääneet tuotot, mikä on yllättävän iso asia. Jos laitat autoon kiinni 13000e, niin se on pois sijoituksista. Esimerkiksi 4% tuoton voi hyvin laskea menetetyksi. 13000e x 4% = 520e/v. 10 vuodessa tekee jo 5200 euroa.

    Eikä tässä vielä kaikki. Niin kuin itse laskit niin 10 vuoden päästä ilman autoa rahastossa olisi 42000e + (5200e), niin tälle isolle rahalle saisit tuottoa sen 10v jälkeen jopa tuhansia euroja vuodessa kymmenien vuosien ajan. Voisi sanoa mitä nuorempana säästää niin sitä enemmän säästää, koska säästetty summa voi takoa korkoa korolle kymmeniä vuosia.

    Jos puhutaan nuoresta henkilöstä 18-35v, niin kannattaa kaikessa kulutuksessa ajatella heti "kertaa 2", ja sitä kaksinkertaista hintaa suhteuttaa siihen kannattaako ostos. Koska kuluttamisen toinen puoli on aina säästäminen, ja nuori henkilö kun säästää niin kevyesti ehtii saamaan 100% tuoton kymmenien vuosien aikana. Todennäköisesti tuotot on paljon enemmän, mutta x2 on hyvä nyrkkisääntö mitä vähintään asia tulee maksamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet täysin oikeassa. Tämä vaikuttaa myös merkittävästi autoilun taloudelliseen aspektiin vaihtoehtoiskustannusten kautta.

      Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että auto tarvitaan. Se helpottaa elämää ja ylipäätään ilman autoa osa asioista jäisi tekemättä ja kokematta. Pihistely ei tämän takia kannata, koska elämä on juuri nyt eikä hautaan saa mitään mukaan.

      Poista
  6. Meidän perheellä on vuosien saatossa kokemusta niin auton omistamisesta, liisaamisesta kuin myös vuokraamisesta ja näille kaikille löytyy varmasti oma kannattajakunta.

    Alunperin päädyin liisaamaan uuden auton kolmen vuoden sopimuksella kun kyllästyin isoihin ennakoimattomiin korjauskustannuksiin ja vanhojen autojen epämukavuuksiin. Uusi mukava auto kohtuullisilla kustannuksilla ja ennen kaikkea uuden auton tuoksu.

    Tällä hetkellä perheemme turvautuu auton vuokraamiseen säännöllisesti eli 2-3 kertaa kuukaudessa. Olemme siis vaimon kanssa molemmat poissa työmarkkinoiden käytöstä eikä meillä ole tarvetta päivittäiselle autoilulle.

    Tällä hetkellä käytämme Sixtin palveluita johtuen hinnasta, laadusta ja kulkuyhteyksistä. Tyypillisesti hintaa tulee 3-4 päivän vuokralle 85-120 euroa VW Golf autolle, tosin kesäkaudella hinnat nousevat selvästi.

    Tyypillisesti yhdistän nämä ajot pääomatulojen hankintamenoihin, jolloin todellista hintaa tulee verovähennysten jälkeen noin 100€ ajosuoritteela 500km /3-4pv. Voisin sanoa että melko pienet kokonaiskustannukset siististä ja uudesta autosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapsiperheenä tuo voisi toimia, jos oman kodin lähistöllä olisi hyvä ja edullinen autovuokraamo. Monesti auton tarve voi tulla aika yllättäen ja lapsien kanssa tarve on melko usein. Tällöin oman auton hankinta tai liisaaminen tulee järkevämmäksi kuin vuokraaminen.

      Poista
  7. Kiitoksia kattavasta laskelmasta, samoja lukemia tulitikkumatikalla päässä laskulla.

    "Lisäksi säästän noin 50min työpäivässä omaa aikaani perheelle. Tälle ei voi edes laittaa rahallista arvoa, mutta mielestäni perheen kanssa vietetty aika on todella arvokasta. Elämä on niin katoavaista, että haluaako sen viettää metrossa ja bussissa istumalla?"
    Tässä helposti mennään vinoumaan, jossa ajatellaan että matkustaminen on kaikesta muusta pois ja kotona ollaan vain täydellisesti läsnä.
    Usein optimaalin ratkaisu todennäköisesti olisi matkustaa julkisella (vähäpäästöinen ja taloudellinen ratkaisu) hieman pidempään, käyttää matka esimerkiksi kirjojen/äänikirjojen/netti-opiskelun/somessa roikkumiseen/muuhun "omaan juttuun". Kotona sen näennäisesti lyhemmän ajan voi käyttää oikeasti olemalla perheen kanssa. Vähemmän voi olla enemmän. :)

    Olen itse huomannut ajattelevani usein, ett voin ostaa asian x, kun säästän aikaa määrän y. No kotona ollessa "säästetty" aika heivataan jatkuvaan instagramin tai Facebookin jo kertaalleen luetun feedin selaamiseen.

    Toivottavasti joku muukin puhelinaddikti havahtuu miettimään käyttäytymistään tai joku samaan lankaan menevä hoksaa asian. :)

    Hyvää kevään jatkoa ja kiitos hyvästä blogista!



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on totta ja olen huomannut saman. Niinä päivinä kun olen autolla mennyt töihin, niin "somehetki" tai uutisten lukeminen on bussimatkalta jäänyt väliin. Tällöin sen ajan yrittää kaivaa jostain muualta ja voi käydä juuri noin, että on näennäisesti läsnä. Todellisuudessa koittaa sivusilmällä katsoa puhelimesta aika ajoin uutisia, blogeja tai muuta mielenkiintoista.

      Itse poistin Facebook ja IG softat puhelimesta hieman ennen esikoisen syntymää. Kyllä niissä aivan turhaan on tullut roikuttua. Välillä ehkä noin kerran kaksi kuukaudessa olen sen jälkeen käynyt facessa ja eihän siellä mitään ole. Yksi kaksi tapahtumakutsua, joista olen saanut tiedon myös wasupin kautta. IG:ssä en ole käynyt kertaakaan tämän jälkeen.

      Vaatii oikeasti työtä ja mietintää muuttaa oma käyttäytymistä. Kuten sanoin, aika on katoavaista, niin onhan se suoraansanottuna tyhmää käyttää se somessa roikkumiseen. Itsensä kehittäminen, hetkessä eläminen täysilla ja oman perheen kanssa ajan vietto on oikeasti todella tärkeitä, joista pystyy nauttimaan huomattavasti paremmin ilman jonkun puolitutun koirakuvia tai grillauspäivityksiä.

      Pitää laittaa vaan prioriteetin kuntoon ja muistaa, että elämä ei ole suoritus vaan matka. Lisäksi on hyvä muistaa, että tällä matkalla päämäärä ei ole määränpää vaan matka itse.

      Poista