torstai 28. tammikuuta 2021

O'Reilly Automotive (ORLY)

ORLY on autojen varaosien myyjä, joka toimii Yhdysvalloissa ja viimeisimmän yritysoston (Mayoreo de Autopartes y Aceites) jälkeen myös Meksikossa.

Toimiala, markkina-asema ja strategia

ORLY palvelee kuluttajia (DIY) ja huoltamoita (DIFM) ja liikevaihto muodostuu melko tasan (56%/44% vuonna 2019) näiden suhteen. Suurimpia kilpailijoita ovat AutoZone (AZO) ja Advanced Auto Parts (AAP). USA:ssa autojen varaosa markkinan koko on noin 63 miljardia, josta kolmen suurimman markkinaosuus on noin 34 miljardia (TTM liikevaihto): ORLY 11.2B (18%), AZO 13.0B (21%) ja AAP 9.8B (16%).


ORLY:n liiketoiminnan kasvu perustuu uusien myymälöiden avaamiseen ja nykyisten myymälöiden myynnin kasvattamiseen (same store sales, SSS). Uusia liikkeitä voidaan avata rakentamalla tai remontoimalla kokonaan uusi kohde, mutta myös pienten yksittäisten liikkeiden tai ketjujen ostaminen on osa kasvua. SSS:n kasvu perustuu pitkälti erinomaiseen asiakaspalveluun, jolla pyritään saamaan asiakas palaamaan uudestaan.


ORLY:n visio lyhyesti:

Our commitment to our customers and our team members: We are enthusiastic, hardworking professionals who are dedicated to teamwork, safety/wellness, and excellent customer service. We will practice expense control while setting an example of respect, honesty, and a win-win attitude in everything we do.


ORLY:n perusstrategia on toimia molemmilla DIY ja DIFM segmenteillä, sillä ne hyötyvät toisistaan.


Koska varaosia tarjotaan huoltamoille, niin osien saatavuus pitää olla kunnossa ja tämä näkyykin 159 000 eri tuotteen tarjonnalla, jotka ovat valmiina varastossa saatavilla (SKU, stock keeping unit). Nämä tuotteet ovat saatavilla seuraavan päivän tai yön yli toimituksina 28 jakelukeskuksesta eli logistiikan nopeus on todella hyvällä tasolla. Lisäksi on 356 hubia, joista super hubeissa on 56 000 SKU:ta ja hubeissa 42 000 SKU:ta saatavilla saman päivän toimituksilla yksittäisiin myymälöihin.


Lisäksi huoltamoja palvellaan erityisosaamisella ja hyvällä ammattitaidolla. Nämä molemmat heijastuvat sitten DIY segmentin palveluihin. Yksittäiset kuluttajat saavat pääsyn laajaan tuote tarjontaan ja heitä voidaan opastaa samalla erityisosaamisella ja hyvällä ammattitaidolla kuin huoltamoja. Työntekijöltä vaaditaan ja toisaalta heille tarjotaan vahvaa peruskoulutusta sekä jatkuvaa koulutusta. ORLY:lla on myös O’Reilly Certified Parts Professional testi, joka käydään koulutuksen jälkeen. 



------------

Kun vanhan autoni pakoputki alkoi päristä, niin varasin huollon ja pakoputken takapönttö piti vaihtaa. Sain sen suoraan korjaamolta heti ja olin palveluun todella tyytyväinen. Alle tunnissa jatkoin matkaa.


Toisella kertaa vanhasta koslasta alkoi vuotamaan jotain nestettä ja jälleen varasin huollon/vianselvityksen. Ohjaustehostimen letku oli hapertunut ja alkanut vuotamaan. Letkua ei ollut saatavilla ja vaihto aika piti varata vasta 2 viikon päähän, kun korjaamon piti selvittää osan saatavuus maahantuojalta. 2 viikon päästä uudestaan ja letku saatiin vaihdettua. Mutta kahden viikon aikana, ohjaustehostimeen sai lisätä purkillisen nestettä ja parkkipaikalta piti imeyttää valuneet pois. Lisäksi aika sotkussa oli moottoritila. Ei kiva.


Kolmannella kerralla mutkissa auto alkoi vähän väristä ja pitää ääntä, jolloin pienen googlettelun perusteella totesin renkaan laakerin menneen. En kuitenkaan pystynyt päättelemään mikä laakereista oli mennyt. Varasin huollon/vianselvityksen. Homman piti olla nopea, mutta 15 min odottelun jälkeen mulle sanottiin, että emme löydä mitään vikaa laakereissa. Sitten käytiin vielä testiajolla, mutta huolto ukko oli niin kuuro, että se ei havainnut selvää ääntä mutkissa. Lisäksi selvisi, että ei heillä olisi edes ollut laakereita ko. autoon. Noh, tästä tulistuneena katsoin motonetin sivuilta, että siellä on laakereita ja varasin huollon motonetin huoltoon. Pääsin katsomaan kun auto nostettiin sekä 5min sisällä oli selvillä missä renkaassa on klappia. Laakeri viereisestä varastosta kiinni ja alle 30 minuutin kuluttua pääsin kurvailemaan ilman värinää tai ääntä.


Tämän perusteella asiakaspalvelu ja varaosien nopea saatavuus on asioita, joita todella arvostan. Jos löydän hyvän paikan, jossa nämä järjestyy, niin olen valmis menemään sinne aina uudestaan. Tällä hetkellä minulla on vakkari huoltamo, johon varaan aina ajan autohuoltoa tarvittaessa ja suosittelen sitä myös muille. Vaikka ORLY onkin varaosamyyjä eikä huoltamo, niin vision mukaiset arvot ovat ainakin linjassa niiden kanssa mitä arvostan autoon liittyvissä ongelmissa.

------------ 



Liiketoiminnan historiallinen kehitys

Tein ORLY:n historiasta tarkastelun vuosien 2007-2019 välille.


Liikevaihto on kasvanut 12,3%, nettoliikevoitto 17,8% ja EPS 21,8% vuodessa. Liikevaihdon kasvu ollut erittäin hyvällä tasolla, joka on osittain 2008 ostetun CSK Auton ansiota. Kannattavuus on parantunut alan konsolidaation ansiosta ja suuruuden mittakaavan tuoman edun takia. Osakekohtainen tulos on keulinut eniten merkittävien omien osakkeiden ostojen ansiosta. “King of buybacks” they say.


ORLY ei maksa osinkoa, mutta palkitsee omistajia ostamalla omia osakkeita takaisin. Osakemäärä on vähentynyt reilu 116 miljoonasta vajaa 78 miljoonaan eli noin 3,3% vuodessa.


Suurista omien osakkeiden takaisin ostoista johtuen taseen oma pääoma on mennyt hyvin pieneksi, joten ROE:n sijaan tarkastelen ROA:ta. Vuonna 2019 ROA oli 13% ja keskiarvo on 11% tarkastelujaksolla. Nettomarginaali on keskimäärin ollut 10% ja vuonna 2019 se oli jo 13,7%.


Vapaa kassavirta on lähes samalla tasolla nettotuloksen kanssa ollen keskimäärin 95% vuosina 2010-2019. Konversiosuhde on vaihdellut välillä 76% -162%. 


Tase

Velkaa on taseessa tällä hetkellä itseasiassa melko paljon. Pitkäaikaista velkaa on 3,89 miljardia ja käteistä taseessa on vain 40 miljoonaa. Pitkäaikainen nettovelka suhteessa omaisuuteen (assets) on noin 36%. 2019 EBIT 1920 miljoonaa suhteutuu 140 miljoonan korkokuluihin siten, että interest coverage on 13,7. Korkokulut eivät siis vie kovin suurta osuutta tuloksesta.


Velan määrä vastaa melko hyvin inventaarin määrää, sillä vuonna 2019 inventaari oli 3,45 miljardia ja velkaa oli 3,89 miljardia. Aiemmin velkaa on kuitenkin ollut selvästi vähemmän suhteessa inventaariin ja ylipäätään suhteessa omaan pääomaan. Mielestäni kuitenkin noin velan määrä 4x FCF on kohtuullisen turvallisella tasolla ja lisäksi korkokulut ovat pienet suhteessa tulokseen. Velan korko on noin 3,6%. Velat erääntyvät melko tasaisesti vuosina 2021 - 2029.


Laatuarvio

Normaalista osinko strategiasta poiketen ORLY:sta ei siis tule kassavirtaa, mutta yritys vaikuttaa alansa parhaalta.


ORLYn kannattavuus (ROA, nettomarginaali) on parempi kuin suurimmilla kilpailijoilla ja ORLY on kasvanut (liikevaihto, nettovoitto) nopeammin kuin kilpailijat. ORLY on periaatteessa perheyhtiö ja O’Reilly sukuun kuuluvat sisarukset (ml. hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja) omistavat ORLY:stä noin 1,5%.


ORLY:n johto panostaa omien työntekijöiden kehitykseen ja lisäksi yksi ajavista periaatteista on “promote from within” eli johtoon rekrytään uudet tekijät firman sisältä. Tämä edesauttaa yrityskulttuurin säilymistä ja vahvistaa työntekijöiden uramahdollisuuksia. Hienoa!


Arvostus

ORLY:n FY2020 EPS konsensus ennuste on 23,31 USD per osake.


Kun ottaa huomioon FCF/nettotulos konversion (95%), niin vuodelle 2020 voidaan odottaa vapaaksi kassavirraksi 21,86 USD. Olettaen, että SSS pysyy hyvänä 2-4% ja liikkeitä avataan lisää 2-4%, niin liikevaihdon voidaan olettaa kasvavan noin 4-8%, keskimäärin vaikka 5%. Lisäksi oletetaan, että omia osakkeita ostetaan takaisin noin 3% vuodessa, jolloin voidaan olettaa FCF kasvuksi 8% seuraavalle 10 vuodelle. Terminaalikasvuksi oletan 5% (uudet liikkeet + omien ostot, SSS=0%). Nämä oletukset ovat huomattavasti pienempiä kuin mihin ORLY on historiallisesti pystynyt.


Käyttäen 10% tuottovaatimusta saan ORLY:n käyväksi arvoksi 590 dollaria. Nykyinen osakekurssi on noin 430 dollaria, joten nousuvaraa vaikuttaa olevan melko reilusti, noin 37%.


Ottaen huomioon varaosaliiketoiminnan pienen syklisyyden, käytän 5% syklisyys marginaalia, joten osaketta voisi ostaa aina noin 560 dollariin asti lisää.


Yhteenveto

ORLY on laadukas firma tylsällä alalla (vain kolme omistajaa Sharevillessä) ja sopii hyvin strategiaani, mutta taseen velkaisuutta pitää seurata. Riskiin nähden koen, että hinta tarjoaa ihan mukavasti turvamarginaalia.


Ei muuta sit kuin kaupoille vai pistänkö kaiken sittenkin GameStoppiin? Rocket goes up like Nokia goes to the Moon.


Alla vielä lisää iltalukemista ORLY:in liittyen:

Phoebus katsaukset 3/17 ja 4/20

Phoebus blogi osa 1 ja osa 2

tai kuunneltavaa:

Stock Stories podcast.

4 kommenttia:

  1. Tämän analyysin perusteella ostin O'Reilly Automotiven osakkeita salkkuuni avausposition verran eilen 28.1.2021.

    Kappalehinnan ollessa melko suuri, salkkuun tuli vain 2 kpl ORLY:n osakkeita keskihinnalla 440 USD. Päälle tulee 3,5 dollarin kaupankäyntikulut.

    ORLY positio salkussani on siis reilu 700 euroa ja edustaa salkustani vain 0,85% osuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kirjoitus yhtiöstä. Sellainen huomio, että näissä auton varaosia myyvissä yhtiöissä on vielä kermankuorintahinnoittelu menossa, ja olisin hyvin yllättynyt jos marginaalit pysyvät samalla tasolla. En nyt oreillyn hintoja sen tarkemmin katsonut, mutta ainakin Suomessa korjaamot ja paikalliset liikkeet laskuttavat järjettömiä summia varaosista, jotka saa vartin googlettamisella tyypillisesti 1/5 hintaan (alkuperäisosana). Katsoisin siis sinuna aika tarkasti oreillyn hintoja suhteessa eBay/Amazon, koska jos hintaero on USAssa yhtä korkea, syntyy tähän väliin väkisin jotain palveluja jotka tulevat tiputtamaan perinteisten toimijoiden marginaaleja. Siinä vaiheessa kun amazonista saa osan auton rekisterinumerolla ja drone lennättää sen samana päivänä korjaamolle, ovat perinteiset helisemässä.

      Poista
    2. Kyllä tämä riski on aina olemassa. Oldenburgin päätelmät asiaan liittyen on tässä: "Silloin alhainen arvostus selittyi sijoittajien pelolla siitä, että Amazon.com veisi varaosabisneksen. Niin ei käynyt, koska se vaatii teknistä palvelua."

      Tulevaisuus näyttää miten hyvin tuo tulee pitämään paikkansa. Samaa riskiä on välillä leivottu myös muiden salkkuyhtiöiden hinnoitteluun, kuten Tractor Supplyyn. Mielestäni erikoistuminen on yksi asia, joka auttaa "perinteisiä" kauppiaita pysymään kilvassa mukana ja kasvamaan.

      ORLY tarjoaa teknistä osaamista, jota Amazonista ei saa. Marginaalit on terveet ja niistä voidaan tiristää, jotta voidaan tarjota paras hinta asiakkaalle. Googlen perusteella hintavertailuja on tehty ja monesti Amazon on edullisin, mutta ei kuitenkaan aina.

      Poista
  2. Olen lisännyt myöhemmin ORLYä seuraavasti:

    5.2.2021 3kpl @ $448
    17.11.2021 1kpl @ $645

    Yhteensä tällä hetkellä siis 6kpl ja position suuruus 3800 euroa tai 3,3%. Osakkeen hinta on noussut jo yli 700 dollarin, mutta vaikuttaa aina vaan aliarvostetulta hyvän suoriutumisen ansiosta. Tekisi mieli ostaa lisää.

    Tässä viimeisin, mielestäni laadukas, analyysi ORLY:sta ja sen toimialasta, mikä on tullut vastaan:
    https://seekingalpha.com/article/4497340-oreilly-automotive-value-stored-for-the-road-ahead

    VastaaPoista