Salkkuyhtiöistäni monet ovat julkaisseet vuoden ekan kvartaalin tuloksensa. Tässä tekstissä esittelen tulosten pääkohdat.
IBM Q1:
Liikevaihto laski 4,7% ollen 18,2 miljardia. GAAP EPS oli 1,78 ja operating non-GAAP EPS oli 2,25. Velkaa oli 50 miljardia, josta 29,5 miljardia kuuluu Global Finance segmentille. Käteistä ja vastaavia oli taseessa 18,1 miljardia. Ohjeistus pidettiin ennallaan: FCF 12 miljardia, GAAP EPS 12,45 ja operating non-GAAP EPS 13,9.
Texas Instruments Q1:
Liikevaihto laski 5,0% ollen 3,59 miljardia ja EPS oli 1,26. Viimeisen 12kk aikana FCF on ollut 6 miljardia, joka on 38% liikevaihdosta. Erinomaista sanoisin.
Visa Q2:
Liikevaihto kasvoi 8,3% ollen 5,49 miljardia ja EPS oli 1,31. Maksuvoluumi ja maksutapahtumien määrät kasvoivat. Aika tyhjentävää...
Illinois Toolworks Q1:
Liikevaihto laski 5,1% ollen 3,55 miljardia ja EPS oli 1,81. Ilman valuuttamuutoksia ja muita vertailukelpoisuuteen liittyviä eriä liikevaihto pysyi ennallaan. Varsinkin autopuolen liikevaihto laski, mikä näkyi myös 3M:n tuloksessa. Uusi ohjeistus (reiterated): 2019 EPS 7,9 - 8,2.
Tractor Supply Q1:
Liikevaihto kasvoi 8,3% ollen 1,82 miljardia ja EPS oli 0,63. Samojen kauppojen myynti kohosi 5%. Ohjeistus pidettiin ennallaan: 2019 liikevaihto 8,31 - 8,46 miljardia ja EPS 4,6 - 4,75.
Aflac Q1:
Liikevaihto kasvoi 3,7% ollen 5,66 miljardia ja EPS oli 1,23. Operating non-GAAP EPS oli 1,12. Koko vuoden operating EPS:n ohjeistetaan olevan 4,1 - 4,3.
Fastenal Q1:
Liikevaihto kasvoi 10,1% ollen 1,31 miljardia ja EPS oli 0,68. Automaattien määrä kasvoi 13,4% vuoden takaiseen nähden. Lisäksi Fastenal ilmoitti stock splitistä, jossa yksi vanha osake jaetaan kahteen uuteen.
Fortum Q1:
Liikevaihto kasvoi 7% ja oli 1,69 miljardia ja EPS oli 0,38. Rahavirta kasvoi merkittävästi ja oli 751 miljoonaa, kasvu johtui pääosin selvitetyistä futuureista. Suojaustasoja nostettiin; loppuvuosi 2019 75% hintaan 32e/MWh ja vuodeksi 2020 55% hintaan 31e/MWh. Nettovelan suhde EBITDA:an oli 3,3, joka parani, mutta tavoiteltuun 2,5x arvoon on vielä matkaa.
Kone Q1:
Liikevaihto kasvoi 9,5% ollen 2,2 miljardia ja EPS oli 0,32. Uudet laitteet ja palveluliiketoiminta vetivät myös hyvin. EMEA alueella kehitys oli heikkoa, mutta aasia ja amerikka vetivät hyvin. Tilaukset kasvoivat ja tilauskanta oli 8,46 miljardia.
Disneyltä tuli uutisia uudesta Disney+ streemauspalvelusta ja muista direct-to-consumer palveluista (ESPN+ ja Hulu). Disneyn pääomistä Hulu osti myös AT&T:n WarnerMedian osuuden Hulusta ja huhujen mukaan Disney keskustelee Comcastin kanssa Hulun omistusjärjestelyistä, jonka jälkeen Disney omistaisi Hulun kokonaan.
Gilead kertoi, että NASH hoitokandidaatti STELLAR-3:n phase 3 epäonnistui. Placebo päihitti lääkekandidaatin NASH:n hoidossa. Aika stellar lääke? Gilead kertoi myös vähentävänsä 150 myyntiedustajaa.
Novo Nordisk ja Gilead ilmoittivat yhteistyöstä NASH-lääkkeiden kehityksessä.
Tekstejä osakesijoittamisesta ja tarinoita henkilökohtaisen talouden hoitamisesta. Blogissani ei ole mainoksia eikä affiliate linkkejä. En saa mitään kompensaatiota blogini pitämisestä. Tavoitteeni kirjoittaessa on selventää omia ajatuksia ja saada palautettu lukijoilta, jotta voin kehittyä ja tehdä asiat paremmin jatkossa.
sunnuntai 28. huhtikuuta 2019
tiistai 16. huhtikuuta 2019
Mitä autoilu maksaa?
Olen pitkään tiennyt, että autoilu maksaa
yllättävän paljon ja sitä monet eivät tajua. Tässä kerron hieman omaa
autoiluhistoriaa ja arvioin mitä autoilu maksaa.
Amisautoilu
Ekan auton omistin pari vuotta 18v
täyttäessäni, mutta siitä ei juuri dataa ole jäljellä. Muistan, että se maksoi
2400€ vuonna 2003 ja se oli vuosimalliltaan 1989. Vaihdelaatikko siitä hajosi
kerran, mutta kiitos osaavan naapurin kaikki autohuollot tehtiin hänen
avulla/toimesta ja siitä ei juuri kuluja tullut. Lopulta auton öljypohja
hajosi, kun ajoimme sillä rallia pisin kylän raittia ja se meni paaliin. Hyvä
niin!
Toinen
autoni
Ostin toisen autoni (muistaakseni syyskuussa)
2011, kun olin töissä muualla suomessa ja matkustin paljon viikonloppuisin
pääkaupunkiseudulle ja lisäksi ajelin sillä töihin n. 20km suuntaansa
huonojen/hitaiden julkisten yhteyksien takia. Myin auton reilu kahden vuoden
päästä (lokakuussa 2013) kun muutin takaisin pääkaupunkiseudulle.
Arvon aleneman erittely toisesta autostani:
Auton pyyntihinta 6900
Auton ostohinta 5900
Auton myyntihinta 2950
Arvon alenema 2950€
Matala myyntihinta johtui käytännössä siitä,
että auto oli ruostunut. Ostin auton hieman pienemmästä autoliikkeestä, joka
teki myös paikkamaalauksia ja meikkauksia. Auton kori ja metallikuoret olivat
ilmeisesti jo ostaessa huonossa kunnossa ja myös tyyppivika kyseisessä
mallissa, mutta se oli meikattu kuntoon. Ostaessa ajattelin, että löysinpä
hyvän yksilön, sillä tyyppivika oli silloin jo tiedossa.
Huoltoliikkeessä tehdyt huollot sisältäen osat ja työt ovat alla:
Takapyörän laakerin vaihto 200
Etutukivarsien ja moniurahihnan vaihto 300
Takajarrulevyjen ja palojen sekä vetonivelen kumin vaihto 270
Vaihteisto ja moottoriöljyn vaihto 135
Moottoriöljyn vaihto 65
Etupyörän laakerin vaihto 270
Renkaan paikkaus 20
Vikakoodien luenta ja nollaus 40
Yhteensä 1300€
Itse tehdyt huollot sisältäen vain osat ovat alla:
Raitisilman suodattimen ja moottorin ilman suodattimen vaihdot 25
Etujarrupalojen vaihto 30
Tulppien vaihto 45
Yhteensä 100€
Huollot olivat siis yhteensä 1400€ ja tämän
lisäksi katsastin auton kerran, mikä maksoi 35€. Vakuutukset maksoivat yhteensä
1100€ ja ajoneuvovero 250€. Tällöin kustannukset olivat yhteensä noin 2785€.
Kun huomioi vielä arvon aleneman, niin kokonaiskuluja tuli 5735€.
Ajoin autolla noin 27000 km, joten bensaakin
meni melkoisesti. Tästä en pitänyt tarkkaa kirjaa, mutta auton myyntihetkellä
arvioin, että keskikulutuksella 8,5 L/100km ja bensan hinnalla 1,65€/L bensaan
olisi mennyt rahaa yhteensä 3730€.
Kun ottaa huomioon ajetut kilometrit, niin
hinnaksi muodostuu 0,138€/km bensojen osalta ja 0,212€/km muiden kulujen osalta
ollen yhteensä 0,351€/km. Jos taas huomioi omistusajan eli 9/2011 - 11/2013,
joka on 26kk, niin tällöin kulut ovat bensojen osalta 143€/kk ja 220€/kk muiden
kulujen osalta.
Kulut olivat siis yhteensä 0,351€/km tai
363€/kk sisältäen kaikki kulut. Aikamoista!
Nykyinen
autoni
Nyt kun saimme aiemman auton tarinan käytyä
läpi, niin voidaankin mennä seuraavaan. Saimme perheen lisäystä viime
lokakuussa ja ostin auton viime elokuussa. Tiedostin autoa ostaessa jo, että en
oikeasti haluaisi autoa hankkia. Tiesin, että siitä tulee huolia ja merkittävää
rahan menoa. Luin jostain, että autoilu maksaa suomessa keskimäärin 400€/kk ja
mediaani arvo on 380€/kk. Halusin siis lähteä liikenteeseen pienemmällä
riskillä ainakin arvonmenetyksen osalta ja kokeilla miltä se autoilu tuntuukaan
ja mitä murheita se tuo mukanaan.
Ostin siis 1000 eurolla Nissanin, jonka
katsastus olisi voimassa lähes vuoden. Ajattelin, että tällä voi ajella vaikka
sen aikaa mitä se kestää ja vetää paaliin sitten, kun tulee isompaa ongelmaa.
Alla kulut, jotka ovat autoilusta tähän mennessä tulleet:
Ilmansuodattimien ja tulppien vaihto sekä muutaman valon uusinta itse
67
Talvirenkaiden osto 315
Sisätilan lämmittimen, lumilapion ja harjan hankinta 40
Korjaukset huollossa 469
Nesteiden lisäilyt ja pesut 60
Yhteensä 951€
Koska sain mielestäni ostettua auton ihan ok
hinnalla, niin luulisin, että saan auton myytyäkin noin 800€ - 1200€ hinnalla.
Oletetaan, että saan myytyä auton 800€ hinnalla tämän kuun lopussa, jolloin
arvon alenemaa tulee 200€.
Autolla oli ajettu ostaessa 279tkm ja nyt
mittarissa on kohta 286tkm. Eli kilometrejä on tullut vain 7tkm. Auton
omistusaika olisi siis 8/2018 - 4/2019 eli 9kk. Olen laskenut erikseen, että
ajoneuvovero ja liikennevakuutus maksavat noin 42€/kk. Kulut olisivat yhteensä
1151€/9kk + 42€/kk, josta saadaan 170€/kk tai 0,218€/kk. Bensaakin on mennyt
ihan sopivasti. 7tkm aikana bensaan on mennyt rahaa 791€ eli noin 88€/kk tai
0,113€/km.
Kulut ovat olleet siis yhteensä 0,331€/km tai
258€/kk sisältäen kaikki kulut. Aika hyvin kulut täsmäävät aiemman auton
kanssa.
Mitä sitten seuraavaksi pitäisi tehdä?
Uusi
autoni
Kuten aiemmassa tekstissä arvoin, niin olen
ajatellut auton päivittämistä. En halua pitää nykyistä autoani seuraavista
syistä. Moottorilla on ajettu paljon ja syö öljyä. En tiedä miten kestää esim.
seuraavat 5 vuotta, jos auton haluaisi ajaa ns. paaliin asti. Ilmastointi ei
ole kovin tehokas, joten kesällä baby ja muut takapenkin matkustajat joutuvat
hikoilemaan. Haluaisin alkaa kulkemaan töihin autolla, jotta aikaa jäisi
enemmän viettää perheen kanssa. Nyt julkisilla menee n. 50min ja autolla menisi
noin 25min per suunta. Niin ja perhettäkin kun sillä kuljettaa, niin autokin
pitäisi olla vähän mukavampi, modernimpi ja turvallisempi sekä luotettavampi.
Olen tosissani harkinnut nyt seuraavia farmariauto vaihtoehtoja:
Toyota Avensis T27 malli 1.6 bensakoneella manuaalilla, vm. 2009->
Skoda Octavia RS 2.0 bensakoneella ja manuaalilla, vm. 2007->
Kia Ceed 1.6 bensakoneella, vm. 2011 tasan.
Skoda olisi sekä lelu, että käyttövempain. Onko siinä järkeä? Turbon,
kytkimen ja muiden tehon mukana tuomien ongelmien kautta autossa voi tulla
useita kalliita remontteja seuraavan 10v aikana.
Toyota Avensis T27 malli on yksi
käyttövarmimmista autoista, joita on vastaan tullut tilastoja ja kokemuksia
katsoen. Tämä on monilla tiedossa ja jälleenmyyntiarvot ovat käsittääkseni
juuri tästä syystä koholla. Kia Ceed olisi edullisempi vaihtoehto, mutta
vikatilastoja tutkiessa sieltä löytyi vain vm. 2011 Ceed, jossa ei ollut juuri
tyyppivikoja. Ceed ruostuu helpommin ja niiden hylkäystilasto näyttää vähintään
3-kertaa huonommalta kuin Avensiksella.
Tämän perusteella voitaisiin siis katsoa tuota
Toyotaa vähän tarkemmin. Mitä autoilu tulee maksamaan vuosimallin 2011 T27
mallisella farkku Toyotalla, jossa on 1.6 litran bensakone ja n. 100tkm
mittarissa.
Vuosikuluarviointi T27 Avensis:
Ajoneuvovero 230
Liikennevakuutus 250
Täyskasko 330 (vain ekat 5v)
Katsastus 60 (kerran vuodessa)
Huollot 330 (ekan 5v jälkeen tuplaantuu)
Pesut 90 (joka toinen kuukausi)
Renkaat 223 (kesärenkaat kestää 5v ja talvirenkaat 4v)
Tuulilasi 110 (vaihto 3v välein ilman tuulilasivakuutusta)
Näistä saadaan vuosikuluarvioksi 1593€, joka
tekee 133€/kk.
Tämän lisäksi tulee arvon alenema, jonka
arvioin seuraavalla tavalla. Autolla on ajettu n. 100tkm ja ulkomaalaisten
toyota autofoorumien mukaan autolla pystyy ajamaan n. 250tkm asti ilman suuria
murheita. Lasken, että arvo on laskenut nollaan 250tkm kohdalla. Oletan, että
ajan vuodessa noin 16tkm eli auto kestää reilu 9 vuotta. Auton arvo on
tilastojen mukaan noin 11300€, mutta pyyntihinnat ovat niin kovia (13000€ -
15000€), että tinkivaraa voidaan ajatella olevan vain n. 12000€ asti. Sovitaan, että auton ostohinta
on 12000€. Tällöin auton arvon alenemaksi tulee 1280€/v, joka on 107€/kk.
Kaiken tämän päälle tulee sitten vielä bensat.
T27:n keskikulutus on 6,5 L/100km ja bensanhinnaksi voidaan olettaa 1,5€/L.
Tällöin 16tkm vuosiajomäärällä bensaan menee 1560€, joka on 130€/kk.
Laskien summat yhteen saadaan T27:n
kokonaiskuluiksi 370€/kk tai 0,277€/km. Tämä vastaa aika hyvin suomalaisten
keskimääräisiä ja mediaani arvoja (400€/kk ja 380€/kk). Lisäksi km-hinta on
edullisempi kuin kummallakaan aiemmalla autollani.
Lopuksi vielä voisi mainita, että missään
kululaskelmassani ei ole huomioitu pysäköinnistä tulevia kuluja. Tällä hetkellä
sekä kotona että töissä pysäköintini on ilmaista. Muut pysäköinnit lasken
sitten eri kategoriaan sen asian mukaan mitä ollaan hoitamassa ja johtaa
pysäköintiin.
Vaihtoehtoiskustannukset
ja loppu päätelmät
Eli jos pidän autoa 10 vuotta ja maksan sen
käytöstä 370€/kk, niin mitä sillä rahalla voisi saada?
Ensinnäkin joutuisin
ostamaan bussilipun, joka maksaa noin 60€/kk. Tällöin jäisi yli vielä 310€/kk.
Jos oletetaan, että vuokraan auton kaksi kertaa vuodessa pidempään reissuun
hintaan 240€/krt, niin tällöin jäisi vielä 270€/kk yli. Lisäksi lainaan kaverin
autoa 4 kertaa vuodessa 30€ bensarahoja vastaan jonkin isomman tavaran
noutamiseen tai vastaavaan, niin tällöin jää vielä 260€/kk yli. Jos sijoitan
260€/kk seuraavat 10 vuotta vaikka SP500:een sijoittavaan pörssinoteerattuun
indeksirahastoon SXR8:iin, jonka tuotto on 6,0 % vuodessa ja kulut 0,07 %
vuodessa, niin 10 v päästä kasassa on 42300€.
Tuon siis vaihdan siihen vapauden tunteeseen
ja kätevyyteen, jonka autoilu antaa. Lisäksi säästän noin 50min työpäivässä
omaa aikaani perheelle. Tälle ei voi edes laittaa rahallista arvoa, mutta
mielestäni perheen kanssa vietetty aika on todella arvokasta. Elämä on niin
katoavaista, että haluaako sen viettää metrossa ja bussissa istumalla?
Tuleva autoiluni kustantaa siis noin 370€/kk tai 0,28€/km. Vaikka
sanonta kertoo, että ”Hevoseton mies on huoleton”, niin toivottavasti Toyota
Avensis T27:n kanssa asia on toisin.
torstai 11. huhtikuuta 2019
Otantaa sijoitusmokista: Betsson, Pandora, IBM ja Gilead
Monet sijoituksistani ovat plussalla salkussani, mutta tilanne ei todellisuudessa ole niin ruusuinen. Tässä listaan sijoituksia, jotka luen sijoitusmokiksi tai ainakin epäonnistuneeksi ajoitukseksi.
Kun olen vuoden aikana tehnyt luovutusvoittoa, niin verojen minimoimiseksi on järkevää myydä tappiolla olevia sijoituksia. Tässä erityisen tärkeää on huomioida FIFO-periaate (first in, first out). Näin olen tehnyt seuraavien sijoitusten kanssa:
Betsson
Pandora
IBM
Gilead Science
Olen harrastanut tätä myös Fortumin kanssa, mutta se on selvästi voitolla todelliseen hankintahintaan nähden. Tällä “todellisella hankintahinnalla” tarkoitan sijoituksen keskihintaa ilman veromyyntejä ja sen jälkeen tekemiäni takaisinostoja.
Betssonia olen ostanut 4 kertaa ja myynyt kerran. Ostot ovat tapahtuneet n. hinnoissa 111, 72, 64, 58 SEK ja myynti n. hinnassa 59 SEK. Jos veromyyntiä ja sen jälkeen tehtyä ostoa ei huomioida, niin todelliseksi hankintahinnaksi tulee n. 76 SEK. Tämä on n. 5% nykyistä markkinahintaa (73 SEK) korkeammalla eli vajaa 3 vuoden jälkeen Betsson sijoitus on kokonaisuudessaan edelleen tappiolla vaikka Sharevillessä näkyvä keskihintani on n. 62 SEK.
Pandoraa olen ostanut 3 kertaa ja myynyt kerran. Ostot ovat tapahtuneet n. hinnoissa 635, 356, 260 DKK ja myynti n. hinnassa 260 DKK. Todellinen hankintahinta on n. 402 DKK, joka on 30% nykyistä markkinahintaa (282 DKK) korkeammalla eli vajaa 2 vuoden jälkeen Pandora sijoitus on kokonaisuudessa edelleen tappiolla vaikka Sharevillessä näkyvä keskihintani on n. 285 DKK.
IBM:ää olen ostanut 3 kertaa ja myynyt kerran. Ostot ovat tapahtuneet n. hinnoissa 183, 174, 130 USD ja myynti n. hinnassa 163 USD. Todellinen hankintahinta on n. 165 USD, joka on 13% nykyistä markkinahintaa (144 USD) korkeammalla eli vajaa 6 vuoden jälkeen IBM sijoitus on kokonaisuudessaan edelleen tappiolla vaikka Sharevillessä näkyvä keskihintani on n. 140 USD.
Gileadia olen ostanut 3 kertaa ja myynyt 2 kertaa. Ostot ovat tapahtuneet n. hinnoissa 117, 83, 72 USD ja myynnit n. hinnoissa 73, 74 USD. Todellinen hankintahinta on n. 95 USD, joka on 30% nykyistä markkinahintaa (66 USD) korkeammalla eli vajaa 4 vuoden jälkeen Gilead sijoitus on kokonaisuudessaan edelleen tappiolla vaikka Sharevillessä näkyvä keskihintani on n. 74 USD.
Olen tehnyt viimeisen vuoden aikana analyysit kaikista salkkuyhtiöistä, joissa arvioin myös yritysten arvot. Tässä yllä esitettyjen yritysten arvot:
Betsson 76 SEK (th. hinta 76, kurssi 73)
Pandora 677 DKK (th. hinta 402, kurssi 282)
IBM 146 USD (th. hinta 165, kurssi 144)
Gilead 87 USD (th. hinta 95, kurssi 66)
Tästä nähdään, että Betsson, IBM ja Gilead ovat olleet selkeitä virheitä. Pandora on toistaiseksi vain hankittu huonolla ajoituksella, sillä olen arvioinut arvon olevan merkittävästi todellisen hankintahinnan yläpuolella.
Pandoran bisnestä on helppo ymmärtää ja mielestäni strategia on hyvä sekä tuotteet ovat oikeassa hintasegmentissä. Ainut mikä puuttuu on robusti toteutus ja johtaminen. Vaihtelevallakin johtamisella on pystytty saavuttamaan viimeisen 8 vuoden aikana keskimäärin yli 50% ROE ja 25% nettomarginaali samaan aikaan kun bisnestä on kasvatettu keskimäärin n. 20% vuodessa. En tiedä voiko huonoa johtamista tai kulttuuria korjata ainakaan kovin nopeasti, sillä hyvän yrityskulttuurin luominen kestää vuosia ellei jopa vuosikymmeniä. Kun johtajaa vaihtuu harvase kuukausi, niin miten ihmeessä homma pysyy kontrollissa varsinkin näin haastavina aikoina, kun myynti on lähtenyt laskuun tai ainakin kasvu näyttää pysähtyneen. Näkisin hyvin todennäköisenä vaihtoehtona, että Pandoraa myydään pääomasijoittajalle, joka sitten lähtee pistämään hommaa kuntoon. Tällöin preemiot voivat olla yli 100% luokkaa ainakin nykyhintaan nähden.
Betssonilla bisnes kasvaa, mutta riskit ovat koholla ja arvostuskertoimet sen mukaiset. Betssoniin vaikuttaa tällä hetkellä epävarmuudet Hollannin viranomaisten regulaatio sekä esim. Ruotsissa spekuloitu uhkapelaamisen markkinointikielto. Johto ei ole kovin laadukas vaikka pääomistajat ovat kasvollisia. Jos regulaatio epävarmuudet poistuisivat, niin arvostuskertoimet kohoisivat merkittävästi. Jos regulaatio pienentäisi liikevaihtoa ja/tai kasvattaisi kuluja, niin EPS laskisi ja arvostuskertoimien kohoaminen ei välttämättä auttaisi tekemään Betssonista kelvollista sijoitusta. Parhaassa tilanteessa tietenkin regulaatioriski poistuisi ja tulos sekä liikevaihto jatkaisi kasvua, jolloin kurssi voisi helposti olla yli tuplat nykyiseen nähden.
IBM:llä ei ole panostettu tarpeeksi tuotekehitykseen ja bisneksen marginaalien kehittämiseen. Nyt IBM päätyi tekemään järjettömän hintaisen ostotarjouksen Red Hatista, mikä johtaa IBM:n edelleen velkaantumiseen. Korkokuluja on oston jälkeen yli miljardi vuodessa. Kassavirta ei kasva, liikevaihto ei kasva, patentteja ei saada muutettua bisnekseksi, pilvipalvelut ovat koko ajan Amazonin ja Microsoftin perässä, ainaisella lupauksella Watsonilla ei ole pystytty tekemään merkittävää voittoa tuovaa bisnestä. Ihan kiva tutkimustalo ja silleen, mutta ehkei kuitenkaan hyvä sijoituskohde? Ymmärrän oikeasti niin vähän IBM:n bisneksestä, että olisiko helpompi sijoittaa rahat paremmin johdettuihin firmoihin, jotka ovat leaneja ja keskittyvät ydinosaamiseensa?
Gilead on parantanut hepatiitti C:n, mutta se ei tehnyt hyvää pitkäaikaiselle bisnekselle, koska potilaat parantuivat ja miljardien liikevaihtoa tehneiden Harvoni/Sovaldi lääkkeiden kysyntä tyrehtyi. Gilead on puhdas lääkekehitysyhtiö, jolle olennaista on kehityksessä olevat lääkkeet. Gileadin tuotteet dominoivat tällä hetkellä HIV-lääkkeissä, mutta pipeline on todells ohut. Yli 10 miljardin Kite pharman ostokaan ei ole ainakaan vielä tuonut pitkälle kehitettyjä potentiaalisia tuotteita tai merkittävää leveyttä pipelineen. Kaiken lisäksi regulaatio lääkkeiden hinnoitteluun liittyen on ollut pinnalla. Kite Pharmasta tehtiin myös alaskirjaus vähän aikaa sitten. Gilead on käytännössä nettovelaton, mutta korkokulut ovat silti merkittävät suhteessa tulokseen, koska taseessa on 30 miljardia velkaa (ja about saman verran käteistä). Minun pitäisi saada päätettyä haluanko ylipäätään sijoittaa lääkekehitys yrityksiin? Olisiko ihan oikeasti järkevämpää sijoittaa osakekoriin tämän alan yrityksiä, kuten Seligsonin TOP 25 Pharmaan?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)