Sivut

Yritysanalyysit

tiistai 24. syyskuuta 2019

Lyhyt esittely seurantalistan yrityksistä

Strategiapohdintani on pistänyt miettimään myös salkun hajautusta, josta kirjoitinkin jo aiemmin. Olen päätynyt ajatuksissani melko keskitettyyn salkkuun, jossa olisi reilu 30 yritystä valittuna eri toimialoilta ja toimialojen sisältä eri sekmenteistä.

Tällä hetkellä salkussani on 20 eri yritystä, joista 2 on lyhyt aikaista riskisijoitusta ja loput 18 ydinsijoituksia. Seurantalistallani on tällä hetkellä 16 eri yritystä. Periaatteessa kaikki seurantalistani yritykset ovat käyneet läpi alustan screenin ja ovat mielestäni potentiaalisia ehdokkaita salkkuuni. Näistä olen analysoinut tarkemmin vain neljää ja loput 12 tulevat olemaan seuraavat analyysin kohteet. Jos kaikki päätyisivät salkkuuni, niin salkussani olisi positio 34 eri yrityksessä.

Ei ole kuitenkaan mitään takeita, että seurantalistani pysyisi muuttumattomana. Tarkempien analyysien jälkeen listalta voi mennä "hylkyyn" yrityksiä ja tilalle sitten poimin toimialahajautuksen varmistamiseksi uusia ehdokkaita.

Olen myös yrittänyt etsiä pienen markkina-arvon ja suuremman kasvupotentiaalin yrityksiä, mutta ne eivät kovin hyvin sopi strategiaani. Tämä ennen kaikkea siitä syystä, että voimakkaan kasvun vaiheessa olevat eivät maksa osinkoa, mikä on myös järkevää kasvun rahoittamiseksi. Lisäksi näillä harvoin on hallitsevaa markkina-asemaa, pl. yritykset joiden muutama tuote on hyvin niche alalla ja tuotteet ovat merkittävästi parempia kuin kilpailijoilla. Esimerkkinä annettakoon suomalainen Revenio, joka tekee ICaren silmänpainemittareita ja amerikkalainen Fonar, joka tekee eri asennoissa toimivaa magneettikuvauslaitetta. Etsintä jatkuu.

Alla olevassa kuvassa on esitetty seurantalistani yritykset. Kuvassa on myös yrityksen toimiala, osingonkasvuhistoria, P/E-luku, osinkotuotto ja EPS-maksusuhde sekä osakekurssi (19.9.2019)


Seurantalistani yritykset ovat keskimäärin nostaneet osinkoaan 23 vuotta putkeen, keskimääräinen P/E on 32 ja keskimääräinen efektiivinen osinkotuotto on 1,5%. Keskimääräinen EPS-maksusuhde on 45%. Tästä ehkä näkee syyn miksi nämä ovat seurantalistalla eikä salkussa, arvostus vaikuttaa kohtuu kovalta kautta linjan.

Aiemmin mainitsemani alustava screeni on käytännössä ollut seuraavanlainen:
Osingonkasvuhistoria +5v
Matala osingonmaksusuhde (<70%)
Korkea kannattavuus (ROE, NpM)
Velkaa vähän ja korkokulut hallinnassa

Tarkempi analyysi voi paljastaa esimerkiksi pitkän aikavälin kannattavuuden olevan selvästi viime vuoden lukuja matalampi ja kilpailijoita heikompi. Tällöin ottaisin kilpailija-analyysin parhaan tarkempaan syyniin. Jotkut alat, kuten teollisuuskaasut voivat olla oligopoleja, joissa muutama toimija hallitsee käytännössä 90% markkinasta ja kaikki ovat hyvin kannattavia. Tällöin mikä tahansa näistä markkinajohtajista luultavasti täyttää kriteerini ja sopii strategiaani. Parhaan valinta voi olla tällöin hyvin vaikeaa.

Lopuksi lyhyet yritysesittelyt Reutersin sivuilta kopioituna englanniksi:

A. O. Smith Corporation operates through two segments: North America and Rest of World. The Company's Rest of World segment primarily consists of China, Europe and India. Both segments manufacture and market comprehensive lines of residential and commercial gas, gas tankless and electric water heaters, as well as water treatment products. Both segments primarily manufacture and market in their respective regions of the world. Its North America segment manufactures and globally markets specialty commercial water heating equipment, condensing and non-condensing boilers and water systems tanks. It also manufactures and markets in-home air purification products in China. It serves residential and commercial end markets in North America with a range of products, which include water heaters, boilers and other. It supplies water heaters to the residential market in China with a broad product offering, including electric, gas, gas tankless, heat pump and solar units, as well as combi boilers.

Air Products and Chemicals, Inc., is an industrial gases company. The Company's Industrial Gases business provides atmospheric and process gases and related equipment to manufacturing markets, including refining and petrochemical, metals, electronics, and food and beverage. The Company is also a supplier of liquefied natural gas process technology and equipment. The Company operates through five segments: Industrial Gases-Americas, Industrial Gases-Europe, Middle East, and Africa (EMEA), Industrial Gases-Asia, Industrial Gases-Global, and Corporate and other.

Automatic Data Processing, Inc. (ADP) is a provider of human capital management (HCM) solutions to employers, offering solutions to businesses of various sizes. The Company also provides business process outsourcing solutions. Its segments include Employer Services and Professional Employer Organization (PEO) Services. The Employer Services segment offers a range of human resources (HR) business process outsourcing and technology-enabled HCM solutions. These offerings include payroll services, benefits administration, talent management, HR management, time and attendance management, insurance services, retirement services, and tax and compliance services. ADP TotalSource, ADP's PEO business, offers small and mid-sized businesses a HR outsourcing solution through a co-employment model. As a PEO, ADP TotalSource provides HR management services while the client continues to direct the day-to-day job-related duties of the employees.

Becton, Dickinson and Company (BD) is a global medical technology company engaged in the development, manufacture and sale of a range of medical supplies, devices, laboratory equipment and diagnostic products. The Company operates through two segments: BD Medical and BD Life Sciences. The BD Medical segment produces an array of medical technologies and devices that are used to help improve healthcare delivery in a range of settings. BD Medical consists of various business units, including diabetes care, medication and procedural solutions, medication management solutions and pharmaceutical systems. The BD Life Sciences segment provides products for the safe collection and transport of diagnostics specimens, and instruments and reagent systems to detect a range of infectious diseases, healthcare-associated infections and cancers. The Company's BD Life Sciences segment consists of various business units, including preanalytical systems, diagnostic systems and biosciences.

Brown-Forman Corporation is a spirit and wine company. The Company manufactures, bottles, imports, exports, markets and sells a range of alcoholic beverages. The Company has a portfolio of approximately 40 spirit, wine and ready-to-drink cocktail (RTD) brands. Its principal brands include Jack Daniel's Tennessee Whiskey, Jack Daniel's RTDs, Jack Daniel's Tennessee Honey, Gentleman Jack Rare Tennessee Whiskey, Jack Daniel's Tennessee Fire, Jack Daniel's Single Barrel Collection, Jack Daniel's Sinatra Select, Jack Daniel's Winter Jack, Jack Daniel's No. 27 Gold Tennessee Whiskey, Finlandia Vodkas, Finlandia RTDs, Korbel California Brandy, Woodford Reserve Kentucky Bourbons, el Jimador Tequilas, el Jimador New Mix RTDs, Herradura Tequilas, Canadian Mist Canadian Whisky, Sonoma-Cutrer California Wines, Early Times Kentucky Whisky and Bourbon, Chambord Liqueur, Old Forester Kentucky Bourbon, Antiguo Tequila, Pepe Lopez Tequila, Santa Dose Cachaca and Collingwood Canadian Whisky.

McCormick & Company, Incorporated is engaged in manufacturing, marketing and distributing spices, seasoning mixes, condiments and other flavorful products to the food industry, including retailers, food manufacturers and foodservice businesses. The Company's segments include consumer and industrial. The Company is involved in the manufacturing and sales of flavorful products. As of November 30, 2016, it offered brands for consumers in approximately 150 countries and territories. The Company's brands in the Americas include McCormick, Lawry's, and Club House, as well as brands, such as Gourmet Garden and OLD BAY. It provides a range of products to food manufacturers and foodservice customers. The Company's sales, distribution and production facilities are located in North America, Europe and China. It markets regional and ethnic brands, such as Zatarain's, Stubb's, Thai Kitchen and Simply Asia. The Company offers sensory testing, culinary research, food safety and flavor application.

PepsiCo, Inc. is a global food and beverage company. The Company's portfolio of brands includes Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker and Tropicana. The Company operates through six segments: Frito-Lay North America (FLNA), Quaker Foods North America (QFNA), North America Beverages (NAB), Latin America, Europe Sub-Saharan Africa (ESSA), and Asia, Middle East and North Africa (AMENA). The FLNA segment includes its branded food and snack businesses in the United States and Canada. The QFNA segment includes its cereal, rice, pasta and other branded food businesses in the United States and Canada. The NAB segment includes its beverage businesses in the United States and Canada. The Latin America segment includes its beverage, food and snack businesses in Latin America. The ESSA segment includes its beverage, food and snack businesses in Europe and Sub-Saharan Africa. The AMENA segment includes its beverage, food and snack businesses in Asia, Middle East and North Africa.

Stryker Corporation is a medical technology company. The Company offers a range of medical technologies, including orthopedic, medical and surgical, and neurotechnology and spine products. The Company's segments include Orthopaedics; MedSurg; Neurotechnology and Spine, and Corporate and Other. The Orthopaedics segment includes reconstructive (hip and knee) and trauma implant systems and other related products. The MedSurg segment includes surgical equipment and surgical navigation systems; endoscopic and communications systems; patient handling, emergency medical equipment, intensive care disposable products; reprocessed and remanufactured medical devices, and other related products. The Neurotechnology and Spine segment includes neurovascular products, spinal implant systems and other related products. The Company's products include implants, which are used in joint replacement and trauma surgeries, and other products that are used in a range of medical specialties.

Moody's Corporation (Moody's) is a provider of credit ratings; credit, capital markets and economic related research, data and analytical tools; software solutions and related risk management services, quantitative credit risk measures, financial services training and certification services, and research and analytical services to financial institution customers. The Company operates in two segments: Moody's Investors Service (MIS) and Moody's Analytics (MA). The MIS segment includes its ratings operations. The MA segment develops a range of products and services that support financial analysis and risk management activities of institutional participants in financial markets. The MIS segment includes corporate finance group; structured finance group; financial institutions group; public, project and infrastructure finance, and MIS Other. The MA segment consists of three lines of business: data and analytics business, enterprise risk solutions and professional service.

NIKE, Inc. is engaged in the design, development, marketing and selling of athletic footwear, apparel, equipment, accessories and services. The Company's operating segments include North America, Western Europe, Central & Eastern Europe, Greater China, Japan and Emerging Markets. Its portfolio brands include the NIKE Brand, Jordan Brand, Hurley and Converse. As of May 31, 2016, the Company focused its NIKE brand product offerings in nine categories: Running, NIKE Basketball, the Jordan Brand, Football (Soccer), Men's Training, Women's Training, Action Sports, Sportswear (its sports-inspired lifestyle products) and Golf. Men's Training includes its baseball and American football product offerings. It also markets products designed for kids, as well as for other athletic and recreational uses, such as cricket, lacrosse, tennis, volleyball, wrestling, walking and outdoor activities. The Company sells a range of performance equipment and accessories under the NIKE Brand name.

CME Group Inc., through its exchanges, provides products across all asset classes, including futures and options based on interest rates, equity indexes, foreign exchange, energy, agricultural products and metals. The Company's segment primarily consists of the Chicago Mercantile Exchange Inc. (CME), Board of Trade of the City of Chicago, Inc. (CBOT), New York Mercantile Exchange, Inc. (NYMEX) and Commodity Exchange, Inc. (COMEX) exchanges. The Company provides electronic trading around the globe on its CME Globex platform. The Company also offers clearing and settlement services across asset classes for exchange-traded and over-the-counter derivatives through its clearinghouses CME Clearing and CME Clearing Europe. It also provides hosting, connectivity and customer support for electronic trading through its co-location services. The Company's CME Direct platform offers side-by-side trading of exchange-listed and privately negotiated markets.

Intercontinental Exchange, Inc. is an operator of regulated exchanges, clearing houses and listings venues. The Company provides data services for commodity and financial markets. The Company's segments include Trading and Clearing segment, and Data and Listings segment. The Trading and Clearing segment includes the Company's transaction-based execution and clearing businesses. The Company's Data and Listings segment includes its subscription-based data services and securities listings businesses. The Company operates regulated marketplaces for listing, trading and clearing a range of derivatives and securities contracts across the asset classes, including energy and agricultural commodities, interest rates, equities, equity derivatives, exchange traded funds, credit derivatives, bonds and currencies. The Company offers market data services to support the trading, investment, risk management and connectivity needs of customers across a range of asset classes.

Rockwell Automation, Inc. (Rockwell Automation) is a provider of industrial automation power, control and information solutions for manufacturers. The Company operates through two segments: Architecture & Software and Control Products & Solutions. The Architecture & Software segment contains various hardware, software and communication components of the Company's integrated control and information architecture capable of controlling the customer's industrial processes and connecting with their manufacturing enterprise. Architecture & Software has a portfolio of products, including Control platforms that perform multiple control disciplines and monitoring of applications, including discrete, batch and continuous process, drives control, motion control and machine safety control. The Control Products & Solutions segment portfolio includes low and medium voltage electro-mechanical and electronic motor starters, signaling devices, termination and protection devices, relays and timers.

Constellation Brands, Inc. is an international beverage alcohol company. The Company is a producer and marketer of beer, wine and spirits with operations in the United States, Canada, Mexico, New Zealand and Italy. Its segments include Beer, Wine and Spirits, and Corporate Operations and Other. It is a multi-category supplier (beer, wine and spirits) of beverage alcohol in the United States. It sells a number of brands in the import and craft beer categories, including Corona Extra, Corona Light, Modelo Especial, Ballast Point and others. It is a producer and marketer of wine, and sells a number of wine brands across various categories, including table wine, sparkling wine and dessert wine, and across all price points, such as popular, premium and luxury categories. Some of its wine and spirits brands sold in the United States, which comprise its U.S. Focus Brands (Focus Brands) include Meiomi, Robert Mondavi, Wild Horse and others.

Starbucks Corporation (Starbucks) is a roaster, marketer and retailer of coffee. As of October 2, 2016, the Company operated in 75 countries. The Company operates through four segments: Americas, which is inclusive of the United States, Canada, and Latin America; China/Asia Pacific (CAP); Europe, Middle East, and Africa (EMEA), and Channel Development. The Company's Americas, CAP, and EMEA segments include both company-operated and licensed stores. Its Channel Development segment includes roasted whole bean and ground coffees, Tazo teas, Starbucks- and Tazo-branded single-serve products, a range of ready-to-drink beverages, such as Frappuccino, Starbucks Doubleshot and Starbucks Refreshers beverages and other branded products sold across the world through channels, such as grocery stores, warehouse clubs, specialty retailers, convenience stores and the United States foodservice accounts.

Expedia Group, Inc., formerly Expedia, Inc., is an online travel company. The Company operates through four segments: Core Online Travel Agencies (Core OTA), trivago, Egencia and HomeAway. The Company's Core OTA segment provides a range of travel and advertising services to its customers across the world, through a range of brands, including Expedia.com and Hotels.com in the United States, and localized Expedia and Hotels.com Websites throughout the world, Orbitz.com, Expedia Affiliate Network, Hotwire.com, Travelocity, Wotif Group, CarRentals.com and Classic Vacations. The Company's trivago segment sends referrals to online travel companies and travel service providers from its hotel metasearch Websites. Its Egencia segment, which also includes Orbitz Worldwide (Orbitz) for Business, provides managed travel services to corporate customers across the world. The Company's HomeAway segment operates an online marketplace for the vacation rental industry.

maanantai 23. syyskuuta 2019

Syyskuun säännöllinen osto: Siilit Renkaisiin

Elokuun säännöllisen kuukausioston yhteydessä kirjoitin, että käteispositio on laskenut n. 3% tasolle, joten pistän kuukausiostot tauolle. Aiemmin olen kuitenkin maininnut, että olen valmis parantamaan salkkuni laatua myymällä riskisijoituksia ja ostamalla tilalle jotain laadukkaampaa, jos arvostuserot ovat veivauksen puolella. Tämä syyskyyn veivi muistuttaa siis hyvin pitkälti IBM:stä luopumista ja sen vaihtamista Svenska Handelsbankeniin.

Tällä kertaa lähti Siili laitaan ja tilalle tuli lisää Nokian Renkaita.

Siilin DGI-analyysin perusteella Siilin nettomarginaali on selvästi alle kriteerini ja lisäksi kilpailijoita heikompi, jonka perusteella Siili ei laadun puolesta sovi salkkuuni. Myin koko 210 kpl Siili positioni 8,9 euron kappalehintaan. Keskihankintahintani oli 9,05€, joten kirjaan tästä pienen tappion, jolle tulee käyttöä verovähennyksissä.

Nokian Renkaat sen sijaan ylittää selvästi kaikki kriteerini (kts. DGI-analyysi) ja myös kvalitatiiviset puolet vaikuttavat olevan laadun puolesta kunnossa. Onhan Nokian Renkaat yksi sijoituksista Seligsonin Phoebus rahastossa, jonka salkunhoitaja Anders Oldenburg painottaa tunnetusti yrityskultuurin vahvuutta ja yritysjohdon laatua. Täällä hänen arvionsa esim. Nokian Renkaiden testivilpistä.

Ostin Nokian Renkaita 40kpl lisää aiemman 110 kpl päälle. Ostohinta oli 24,45 euroa. Koko 150 kpl Rengas positioni keskihinta on 24,55 euroa.

Arvostuserot, jotka laukasivat veivin määräytyvät hyvin pitkälti oman DCF-analyysin ja DDM-analyysin perusteella.

Nokian Renkaiden arvoksi olen määrittänyt 30,5 euroa, joka tarkoittaa, että Nokian Renkaat olivat n. 23% aliarvostettuja.

Siili oli riskisijoitus, jonka arvopotentiaalin määrittäminen ei ole helppoa. Siilin kannattavuus laski mm. uudelleen organisoitumisesta johtuen ja EPS laski viime vuonna merkittävästi. Ennen vuoden 2018 tulosta määritin Siilin arvoksi 13,5 euroa, jolle annoin arvopotentiaalissa 50% painon. Annoin hieman mr. Markkinalle kredittiä ja annoin nykyiselle osakekurssille (8,9€) 20% painon. Lisäksi olen tehnyt ns. Worstcase arvion, joka Siilin tapauksessa on konkurssi eli osakkeen arvo 0€ ja tälle annoin painon 30%. Tämän olen tehnyt kaikille riskisijoituksilleni (Betsson ja Pandora Siilin lisäksi), ottaakseni huomioon riskit ja epävarmuudet, jotka mielestäni  liikkuvat kyseisten ei niin laadukkaiden yritysten kohdalla. Ehkä Siilin konkurssi on hieman yliampuvaa, mutta Nokian Renkaiden aliarvostus oli niin suuri, että veivi olisi lauennut myös isommilla Siilin Worstcase arvioilla. Siilin arvopotentiaali oli siis 0,5×13,5€+0,3×0€+0,2×8,9€ =8,53 euroa. Siili oli siis n. 4% yliarvostettu suhteessa arvopotentiaaliinsa.

Veivin jälkeen käteispositioni hieman nousi sillä Siilistä tuli tilille noin 1900 euroa ja Renkaisiin meni noin 1000 euroa. Salkkuni käteisposition veivin jälkeen on noin 5,2%.

torstai 19. syyskuuta 2019

Miksi siirrän Gileadin riskisijoutuksista ydinsijoitukseksi?

Olen viimeisen vuoden aikana miettinyt paljon salkkuni sijoitusstrategiaa ja pohtinut nykyisten omistusten sopivuutta salkkuuni. Yksi yrityksistä, joista en ole päässyt oikein kärryille on Gilead Science (GILD). Olen kirjoittanut aiemmin Gileadista mm. näissä teksteissä:
Sijoitusmokat
Salkun siivouksen ajurit
Gilead DGI analyysi

Pitkän pohdinnan jälkeen olen päättänyt, että strategiallani voin sijoittaa terveydenhoitosektorin lääkkeidenkehitys toimialalle. Vaikka en osaa arvioida lääkekehitysyrityksen pipelineä ja tulevien lääkkeiden potentiaalia, niin sama pätee niin moneen muuhunkin alaan. En osaa arvioida Fortumin tekemien sähkönhinta suojauksien järkevyyyttä tai investointia Uniperiin, en osaa arvioida Visan maksujen välitysverkon vahvuuksia suhteessa muihin toimijoihin enkä osaa arvioida miksi Tractor Supply olisi pystyssä vielä 20v päästä ja myisi 2 kertaa enemmän tavaraa kuin tänä vuonna.

Oikeasti sillä ei ole juuri väliä, nimittäin annan numeroiden puhua puolestaan. Jos yritys on pystynyt ylläpitämään korkeaa oman pääoman tuottoa ja nettomarginaalia hyvin pitkään, niin kyllä se riittää minulle. Jos yritys on lisäksi vähävelkainen ja osingonmaksu sekä tulevat korotukset ovat hyvin turvattu vahvalla ja osingon selvästi kattavalla vapaalla kassavirralla, niin pitäähän sen riittää. Kvantitatiiviset tunnusluvut eivät valehtele, follow the money jotkut sanovat. Kvalitatiiviset tunnusluvut ovat enemmän tunteita ja hyvin subjektiivisia asioita arvioitaviksi. Johdon kyvykkyydellä ja yrityskulttuurin vahvuudella on toki selvä vaikutus yrityksen laatuun. Niiden osalta onneksi minulla on jälleen kvantitatiiviset tunnusluvut ja yrityksen hallitus hoitamassa asiaani.

Gilead Sciencen historian voi antaa puhua puolestaan. Yritys on perustettu vuonna 1987 eli 32 vuotta sitten. Gilead listautui 1992 ja kääntyi ekaa kertaa voitolliseksi 2002.

Siinä on siemeniä kylvetty pitkän aikaa ja osa nykyisin myytävistä lääkkeistä tai ainakin niiden merkittävistä osista (esim. Viread, Tamiflu (Glaxon flunssalääke) ja AmBisome), on kehitetty jo 90 luvulla Gileadin toimesta. Monesti siis voi riittää, että yksi sadasta pipelinessä olevasta lääkkeestä toimii niinkuin on ajateltu, täyttää kaikki vaatimukset ja saa luvat, niin liikevaihtoa on tiedossa kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.

Gilead on kasvanut melkoisesti yritysostojen avulla ja suurempia sekä pienempia toimijoita on ostettu vuosien varrella. Fokus on hieman vaihdellut, mutta jo alusta alkaen viruslääkkeet ovat olleet tärkein. Tämä juontaa juurensa Gileadin perustajan Michael Riordanin sairastumisesta Philippiineillä Denguekuumeeseen, johon ei ole rokotetta tai lääkettä vieläkään.

Vuodesta 2002 lähtien yrityksen käännyttyä voitolle, Gilead on pysynyt voitollisena pl. vuodet 2003 ja 2006. 2003 tappio syntyi suurista R&D kuluista ja sopimusepäselvyyksien aiheuttamista korvauksista. Vuoden 2006 tappio liittyi Corus Pharman ja Myogenin ostoon, jotka kirjattiin ilmeisesti R&D kuluihin. Molempina vuosina operatiivinen kassavirta oli kuitenkin selvästi positiivinen. Oman analyysini (linkki alussa) tarkasteluajanjakso sisältää vuodet 2007 - 2018 ja jokaisena vuonna ROE ja NpM ovat olleet positiiviset ollen keskimäärin n. 48% ja 37%.

Gileadin tase on jo pitkään (ainakin vuodesta 2006 lähtien) ollut täynnä käteistä miljardi tolkulla ja lisäksi velkaa on pidetty taseessa enemmän tai vähemmän, mutta about samaa suuruusluokkaa käteisposition kanssa. Tämä velka-käteis-tasapaino on siis ollut osana Gileadia jo pidempään ja käsittääkseni tavoitteena on lisätä joustavuutta ja mahdollistaa nopeat yritysostot, jos hyvä kohde tulee vastaan. Tällä hetkellä (vuoden 2018 lopussa) Gilead on käytännössä nettovelaton. Ymmärrän siis varsin hyvin miksi tässä matalassa korkoympäristössäkin pidetään 31 miljardin velkavuorta taseessa, jos sitä on pidetty aiemminkin.

Gilead on maksanut osinkoa vasta vuodesta 2015 lähtien, mutta omia osakkeita on ostettu takaisin jo pidempään (ainakin vuodesta 2008 lähtien). Yritysostot ovat toki vaikuttaneet osakemäärään, mutta jokatapauksessa Gilead on sitoutunut omistajien palkitsemiseen jo pitkään. Kun osinkoa alettiin maksamaan vuonna 2015, niin sen jälkeen vuotuista osinkoa on korotettu joka vuosi. Lisäksi nykyinen osinko on varsin hyvin katettu nettotuloksella (55%) ja vapaalla kassavirralla (44%).

Enough for now ja nukkumaan. Gilead olkoon yksi salkkuni tulevista tukijaloista.

keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Salkkuyritysten Q2 tulosyhteenveto, osa 2

Jenkkifirmat:

Strategic Education 31.7.

Liikevaihto kasvoi 113,8% ja nettoliikevoitto kasvoi 369%.  EPS oli 1,10$. Tulos luvuissa näkyy vielä Capella yhdistyminen, mutta vaikka ne siivottaisiin pois, niin kehitys on ollut hyvää. Strayer yliopiston opiskelijamäärä kasvoi 11,5% ja uusien opiskelijoiden määrä kasvoi 8,5%. Capella yliopiston opiskelijamäärä kasvoi 1,6% ja uusien opiskelijoiden määrä kasvoi 7,8%. Non-Degree segmentin tulos kääntyi ekaa kertaa voitolliseksi liikevaihdon ollessa 4M$, joka on noin 1,6% koko yrityksen liikevaihdosta. Taseessa oli käteistä 440M$ ja velkaa ei ole yhtään. Vapaa kassavirta oli noin 80M$. Osinkoa ei korotettu, ja se pysyi samana 0,5$ per kvartaali, mikä oli pettymys.

Disney 6.8.
Liikevaihto kasvoi 33%, mutta nettoliikevoitto laski 40%.  EPS oli 0,97$. Liikevaihdossa näkyy 21st Century Foxin osto positiivisena kehityksena, mutta se myös rasitti tulosta yhdessä streemauspanostusten kanssa. Liikevaihto kasvoi kaikissa segmenteissä (media, puistot, studio ja DTC) ja samoin operatiivinen tulos pl. DTC, joka teki tappiota noin 550M$. Disney hankki loput 35% Hulusta ja omistaa Hulun tällä hetkellä kokonaan. Disney+, ESPN+ ja Hulu streemauspalvelut ovat hyvää vauhtia kasvamassa ja ne on hinnoiteltu pakettialennuksella 12,99$/kk hinnalla. Disney+ yksinään hinnoitellaan 6,99$/kk tai 69,99$/vuosi. Kilpailun Netflixin kanssa tilaajista voidaan sanoa toden teolla alkavan 12.11. D+:n avaamispäivänä (jenkkilässä, muualla myöhemmin).

Skywork Solutions 7.8.


Liikevaihto laski 14,2% ja nettoliikevoitto laski 50%.  EPS oli 0,83$. Vertailukelpoinen nettoliikevoitto laski vain 22%. Puolijohdemarkkina elää sykleissä ja nyt mennään alas päin. Monet yritykset ovat arvioineet, että kysyntä lähtee elpymään ensi vuoden puolella. Q4 liikevaihdon odotetaan jo kasvavan Q2 liikevaihtoon nähden. Sky5 on Skyworksin 5G tuotepaketti, jota laajennettiin mm. BAW valmiiden laitteiden valmistus aloitettiin, MIPI lineaari antenniviritin tuli mukaan tarjontaan ja Samsung S10 premium 5G puhelimeen saatiin Skyworksin laitteet. Kassassa oli käteistä 970 M$ ja velkaa ei ole yhtään. Luottamus liiketoiminnan positiiviseen kehittymiseen pitkällä aikavälillä antaa n. 16% osingonkorotus 0,38$ per kvartaalista 0,44$ per kvartaaliin.

Walmart 15.8.


Liikevaihto kasvoi 1,8%, mutta liikevoitto laski 2,9%.  EPS oli 1,26$. Kauppakohtainen myynti (comp sales) kasvoi jenkkilässä 2,8%, joka on todella vahva suoritus. eCommerce myynti kasvoi 37%, jota vauhditti varsinkin ruuan nettikauppa. Sam's Club kehittyi myös positiivisesti. Liikevaihto laski USA:n ulkopuolella hieman, johon vaikutti voimakkaasti valuttakurssit. Meksiko ja Kiina kasvoivat, mutta Kanadassa ja Briteissä myynti oli heikkoa. Kannattavuus USA:n ulkopuolella heikkeni selvästi. Pitkäaikainen velka oli 44 miljardia ja vuokrasopimukset 16 miljardia. Omaa pääomaa oli noin 70 miljardia. Korkokulut olivat 585 miljoonaa ja liiketulos 5583 miljoonaa, josta saadaan IC (interest coverage) 9,5.

Medtronic 20.8.


Liikevaihto kasvoi 1,5%, mutta nettoliikevoitto laski 18,6%.  EPS oli 0,64$. Koko vuoden 2020 EPS ennustetta nostettiin 10 senttiä. Uusi ohjeistus odottaa 2020 non-GAAP EPS:n olevan 5,54 - 5,6$. Valuuttakurssit vaikuttivat liikevaihdon kehitykseen negatiivisesti. Vaikka raportoitu EPS oli vain 0,64$, niin non-GAAP EPS oli 1,26$, joka kuvastaa paremmin Medtronic tuloskuntoa. Kaikissa segmenteissä oli kasvua liikevaihdossa ja varsinkin diabetes segmentti kasvoi voimakkaasti (15,3%). Diabetes on toistaiseksi Medtronic pienin segmentti liikevaihdon ollessa noin 592 miljoonaa, joka on vain 8% koko Medtronicin liikevaihdosta. Pitkäaikainen velka oli 24,8 miljardia ja käteistä on taseessa noin 5 miljardia. Oma pääoma oli noin 50 miljardia. Korkokulut olivat selvästi koholla tässä kvartaalissa, joka liittyy velkojen uudelleen järjestelyyn. Medtronic maksoi lainoja noin 5 miljardia ja otti uutta lainaa 5,6 miljardia. Lainojen korkotietojen perusteella Medtronicin korkokulut tulevat laskemaan selvästi jatkossa.

Medtronic ilmoitti 23.8. korottavansa kvartaaliosinkoa noin 8% ja uusi kvartaaliosinko on 0,54$.

Pohjoismaalaiset firmat:

Nokian Renkaat 6.8.
Liikevaihto laski 2,3% ja nettoliikevoitto laski 16,6%. EPS oli 0,53 EUR. Haastavat rengasmarkkinat ja heikko kysyntä erityisesti Euroopassa ja Venäjällä. Investoinnit menossa Yhdysvaltojen tehtaaseen, Espanjan testikeskukseen ja Raskaiden tuotantokapasiteettiin. Ensimmäinen koerengas valmistui jenkkilän tehtaalta. Merkittävien investointien takia velan määrä on lisääntynyt ja NRE ei ole enää nettovelaton. Velkaantumisaste on kuitenkin vain n. 16%.

Novo Nordisk 9.8.
Novo julkaisee lukunsa siten, että luvut edustavat vuoden kahden ensimmäisen kvartaalin tietoja, joten tässäkin on esitetty vastaavat H1 luvut.

Liikevaihto kasvoi 9%, mutta nettoliikevoitto laski 5%. EPS oli 8,39DKK. Liikevaihto kasvoi 5% USA:ssa ja 13% muilla alueilla. Valuuttakurssit vaikuttivat positiivisesti liikevaihdon kehitykseen. GLP-1 markkinaosuus oli 53% ja koko diabetes markkinaosuus oli 28%. Pitkäkestoisen insuliinin markkinaosuus oli 32% ja premix insuliinissa Novo on markkinajohtaja 64% markkinosuudella. Ohjeistuksen mukaan vuoden 2019 vapaa kassavirta on 30-34 miljardia DKK ja liikevaihdon odotetaan kasvavan vuoteen 2018 nähden vakiovaluuttakursseilla 4-6%. Korkokulut ovat todella alhaiset ja hyvin hallinassa. Velkaa oli vain noin 3 miljardia ja omaa pääomaa on 53 miljardia. Käteistä taseessa oli n. 14 miljardia.

Siili Solutions 14.8.
Liikevaihto kasvoi 19,1%,  mutta nettoliikevoitto laski 1%. EPS oli 0,19EUR. Kannattavuus parani ja EBITDA oli 8,7% liikevaihdosta. Siili näyttää olevan palaamassa noin 10% EBITDA kannattavuuteen lyhyt aikaisten uudelleen järjestelyn jälkeen. Henkilöstömäärä kasvoi vuoden takaisesta 11% (70 henkilöllä) ja Siilillä oli 703 henkilöä töissä Q2 lopulla. Siilin tase on nettovelaton ja velkaantumisaste on -6,9%, kun ei huomioida IFRS16 vuokranmaksuvelvoitetta tai yrityskauppoihin sisältyviä ehdollisia vastikkeita. Autoteollisuutta palvelevan liiketoiminnan asiakaskunta on selkeästi rajattu ja erillään Siilin muusta liiketoiminnasta, minkä vuoksi Siili selvittää mahdollisuuksia liiketoiminnan yhtiöittämiseksi.

Pandora 20.8.
Liikevaihto laski 7%, ja nettoliikevoitto laski noin 50%. EPS oli 5,3DKK. Liiketoiminnan uudelleen käynnistys (Programm NOW) vaikutta selvästi tulokseen, mutta positiivisia viitteitä saatiin sen vaikutuksesta marginaaleihin, kulutasoon ja kassavirtaan. Liikevaihdon orgaaninen kehitys oli -7% ja kauppakohtainen myynti laski 10%. Tähän vaikutti erityisesti asiakasmäärien väheneminen fyysisissä liikkeissä. Nettikauppa sen sijaan kasvoi 22%, mutta osuus on edelleen pieni. NOW vaikuttaa useaan eri asiaan ja se näkyi ja tulee näkymään mm. henkilöstömäärän vähenemisenä, tukkumyynti inventaarion takaisin ostamisena, alennuspäivien vähentämisenä, käyttöpääoman vähenemisenä ja tuoteportfolion yksinkertaistamisena. Loppuvuonna pitäisi näkyä vielä lisää tuloksia NOW:n tiimoilta. Vuodelle 2019 odotetaan (ennuste ennallaan), että liikevaihto laskee 3-7% ja EBIT marginaali on 26-28%. Käteistä taseessa on 890 miljoonaa, velkaa 5095 miljoonaa ja omaa pääomaa 5528 miljoonaa.