Ostin kesäkuussa 2019 auton, jonka mittarissa oli reilu 92 000 kilometriä. Kyseessä oli vuosimallin 2014 Skoda, jota vie eteenpäin pieni 1,6 litrainen turbo diesel.
Kun harkitsin uuden auton hankintaa 2019, niin arvioin kuluiksi 370€/kk tai n. 0,277€/km. Tämä luku sisälsi kaiken eli polttoaineen, vakuutukset, verot, arvon aleneman, huollot, korjaukset, renkaat, pesut ja niin edelleen. Olen seurannut autoilun kuluja ostohetkestä vuosittain eli kesäkuusta seuraavan vuoden toukokuuhun. Taulukot menee aina solmuun tämän takia, kun muuten seuranta on kalenterivuosittain. Tämän välikatsauksen jälkeen aion seurata kuluja myös autoilun osalta kalenterivuosittain.
Suurimmat kulut ovat olleet diesel, vakuutukset ja käyttövoimavero, joihin on mennyt yhteensä n. 75% kuluista. Lisäksi olen tarkastellut kuluja säännöllisten huoltojen, harvoin tehtävien korjausten, renkaiden ja muiden osalta. Myös arvonalenema on oma kategoriansa, mutta perustuu toki arvioon eikä tarkkaa lukua tiedetä ennen kuin auton myy.
Auto ollut nyt omistuksessa 3v ja 7kk eli 43kk. Kuluja on mennyt kaikkinensa ml. arvioitu arvonalenema 14 091€, joka on n. 328€/kk. Kilometrejä on mittarissa tätä nykyä 145 500 km eli olen ajanut autolla 52 720 km, josta kuluja on tullut 0,267€/km. Ihan hyvin on kulut pysynyt 2019 arvioidussa budjetissa 370€/kk ja 0,277€/km.
Polttoaine 105€/kk
Ajomäärä on ollut arvioitua pienempi, mutta polttoaineen hinta on räjähtänyt käsiin tänä vuonna. Toisaalta 2020 se pysytteli arvioni alapuolella. Tarkkoja lukemia ei ole tallessa, mutta ajotietokoneen pitkänaikavälin kulutuslukema on pyörinyt n. 5l/100km tasolla, kesäisin ehkä hieman alempana. Kesällä 20km työmatkalla keskikulutus on ollut n. 3,2-3,4 litraa/100km, mutta moottoritiellä paahtaessa nousee 5 litran tasolle ja talvella defa vie osansa.
Dieseliin on mennyt yhteensä rahaa 4 500€. Edelle esitetyn arvion ja ajomäärän perusteella dieseliä on kulunut 52 720km x 5l/100km= 2636 litraa, joten keskimääräinen dieselin litrahinta on ollut n. 1,709€/litra.
Vakuutukset ja verot 97€/kk
Vakuutuksia kilpailuttamalla olen pystynyt alentamaan joka vuosi vakuutusmaksuja. Aluksi oli reilu 600€/v sisältäen liikenne- ja täyskaskovakuutukset. Turva, Pohjantähti ja viimeisinpänä Pohjola ovat tarjonneet parhaat hinnat. Tuo Pohjola oli halvin -30% nettitilauskampanjan turvin, joten vaihto on taas edessä kesäkuussa. Voipi olla, että alle 500€/v ei pääse ennen kuin raaskii ottaa vain osakaskon ja liikenteen.
Käyttövoimavero on yksi dieselin ikävistä puolista. 500€ menee vuodessa vaikka ei ajaisi kilsaakaan. Noh, se on mitä on. Ajomääräarvioni oli 17tkm vuodessa, mutta toteutunut on ollut n. 14,7tkm, jolloin verot per km kasvaa. Toisaalta kuukausihintana se pysyy samana.
Huollot 54€/kk
600 euron jakopääremppa ei ollut yllätys, mutta se tehdään 90tkm tai 6v välein, joten jakautuu aika pitkälle aikavälille. Siitä seurannut kampiakselin stefan öljyvuoto kuitenkin oli. Erikoista, että sitä ei suoraan vaihdeta jakopäärempan kanssa, kun alkaa usein kuulemma vuotamaan uuden kireämmän jakopään kanssa. Erikseen tehtynä tästä tuli kulua reilu 1200€, mutta samassa yhteydessä fiksattuna olisi ollut ehkä 750€.
Yhdet kesärenkaat olen ostanut ja ensi syksynä pitänee uusia talvirenkaat. Kesän nokialaiset oli reilu 400€ ja syksyllä varmaan otan kitkat nastojen tilalle, kun täällä kehä 3:n sisäpuolella pääosin ajelen.
Kun auton ostin, niin myyjän piikkiin oli tehty 90tkm laajempi huolto öljynvaihtoineen. Itse olen Laakkosella käynyt 2020 ja 2022 tarkastushuollossa sekä 2021 laajemmassa öljynvaihtohuollossa. Näihin olen ollut pirun tyytyväinen ja harmikseni huomasin, että nyt joudun huoltomestaa vaihtamaan. Laakkonen myytiin ensin Headin automotivelle, huoltopiste muutti uusiin tiloihin ja sitten vielä he edelleen myivät Skoda huollon pois Skodan maahantuojalle koskien aiemmin käyttänyttä huoltopistettä. Tammikuulle on huolto varattu Headille heidän jäljelle jäävään Skoda toimipisteeseen. Black Friday tarjouksen tiimoilta ihan kohtuullinen hinta inflaatiosta huolimatta:
- Tarkastushuolto ja öljynvaihto, joustava 173 €
- Laajennettu tarkastushuolto 48 €
- Raitisilmasuodattimen vaihto 50 €
- Jarrunesteen vaihto 52 €
- Yhteensä 323 €
2021 vastaava huolto oli 319€ ja tarkastushuollot ovat olleet n. puolet tästä.
Arvonalenema 58€/kk ja yhteenveto
Viimeisenä sitten arvonalenema ja sen arviointi. Auto maksoi 13 400€ kesäkuussa 2019, jolloin mittarissa oli 92 tkm. Ajattelin, että arvo on 0€ kun mittariin tulee 380tkm, jonka mukaan oleen lineaarisesti auton arvoa laskenut. Lisäksi olen tarkistanut Nettiauton hinta-arvion kautta, että arvioni on about linjassa. Tällä hetkellä arvioin auton arvoksi 10 900€, mutta toisaalta dieselin hinnan nousu on aiheuttanut kysynnän ja vissiin myös hinnan laskua. Tämä tarkentunee sitten kun joskus tämä luottopeli menee vaihtoon.
Yhteenvetona vielä kaikki edelle esitetyt laskelmat taulukkona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti